PRZEDMIOTOWE ZASADY OCENIANIA Z WYCHOWANIA FIZYCZNEGO DLA KLASY IV-VIII W ZESPOLE SZKOLNO PRZEDSZKOLNYM W TUCZNEJ
DOKUMENTY OKREŚLAJĄCE PRZEDMIOTOWE ZASADY OCENIANIA
- Nowa podstawa programowa kształcenia ogólnego wychowania fizycznego w szkole podstawowej z dnia z 14 lutego 2017 r. ;
- Rozporządzenie MEN z dnia 22 lutego 2019 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych;
- Statut szkoły i WZO;
- Program nauczania ogólnego wychowania fizycznego dla II etapu edukacyjnego
( klasy IV-VIII pt. Magia Ruchu
Ocena z wychowania fizycznego wystawiana jest dwa razy w ciągu roku szkolnego (na pierwsze półrocze oraz na koniec roku szkolnego), zgodnie z podanymi w PZO oceny klasyfikacyjne na pierwsze i drugie półrocze wystawiane są według następującej skali ocen:
Celujący- 6
Bardzo dobry – 5
Dobry – 4
Dostateczny- 3
Dopuszczający – 2
Niedostateczny – 1
WYMAGANIA PROGRAMOWE NA POSZCZEGÓLNE STOPNIE SZKOLNE
OCENA CELUJĄCA
- Uczeń uczestniczy we wszystkich zajęciach, dostosowuje strój sportowy do warunków i nie spóźnia się na lekcje.
- Zaangażowanie i stosunek ucznia do wychowania fizycznego nie budzi najmniejszych zastrzeżeń, a swoją postawą zachęca innych do udziału w lekcjach.
- Maksymalnie dwa razy może być nie przygotowany do zajęć.
- We wszystkich próbach sprawności fizycznej wykazuje postęp.
- Zna i przestrzega regulaminy i przepisy BHP (sali gimnastycznej, szatni).
- Jest wzorem na lekcjach wychowania fizycznego, w szkole i środowisku.
- Godnie reprezentuje szkołę i środowisko na zawodach lub bierze udział w zajęciach pozalekcyjnych.
- Osiąga wiadomości i umiejętności na poziomie ponadpodstawowym.
OCENA BARDZO DOBRA
- Uczeń uczestniczy we wszystkich zajęciach, dostosowuje strój sportowy do warunków i nie spóźnia się na lekcje.
- Zaangażowanie i stosunek ucznia do wychowania fizycznego nie budzi najmniejszych zastrzeżeń, a swoją postawą zachęca innych do udziału w lekcjach.
- Maksymalnie dwa razy może być nie przygotowany do zajęć.
- W większości prób i testów osiąga postęp sprawności fizycznej.
- Zna i przestrzega regulaminy i przepisy BHP (sali gimnastycznej, szatni).
- Jest wzorem na lekcjach wychowania fizycznego, w szkole i środowisku.
- Uczestniczy w zajęciach sportowo – rekreacyjnych (UKS, kluby sportowe)
- Osiąga wiadomości i umiejętności na poziomie ponadpodstawowym.
OCENA DOBRA
- Uczestniczy w zajęciach, nieobecności ma usprawiedliwione, maksymalnie 3 razy może być nie przygotowany do zajęć.
- Nie zawsze jest zaangażowany w pracę na lekcji na miarę swoich możliwości.
- Ćwiczenia wykonuje prawidłowo, lecz nie dość dokładnie z małymi błędami technicznymi.
- Wyniki prób i sprawności fizycznej utrzymuje na stałym poziomie.
- Zna i przestrzega regulaminy i przepisy BHP, a jego kultura osobista nie budzi zastrzeżeń.
- Nie systematycznie bierze udział w zajęciach sportowo-rekreacyjnych.
- Większość umiejętności opanował na poziomie ponadpodstawowym.
OCENA DOSTATECZNA
- Sporadycznie opuszcza zajęcia wychowania fizycznego, spóźnia się, bywa nieprzygotowany do zajęć.
- Nie dąży do podniesienia swojej sprawności fizycznej.
- Nie osiąga postępów w podnoszeniu sprawności fizycznej.
- Nie wykazuje znajomości regulaminów i przepisów BHP, jego kultura osobista nie budzi większych zastrzeżeń.
- Ma lekceważący stosunek wobec kolegów i nauczyciela.
- Nie uczestniczy w zajęciach sportowo-rekreacyjnych.
- Umiejętności i wiadomości opanował na poziomie podstawowym.
- Nie współpracuje w zespole.
OCENA DOPUSZCZAJĄCA
- Uczeń często opuszcza zajęcia wychowania fizycznego, spóźnia się na lekcje.
- Często jest nieprzygotowany do zajęć.
- Obniża swój poziom sprawności fizycznej.
- Opanował umiejętności i wiadomości w stopniu podstawowym, ćwiczenia ruchowe wykonuje z błędami.
- Nie uczestniczy w innych formach zajęć sportowo-rekreacyjnych.
- Ma lekceważący stosunek wobec kolegów i nauczyciela.
- Nie współpracuje w zespole.
- Nie zna regulaminu oceniania.
OCENA NIEDOSTATECZNA
Ocena taka nie powinna być stosowana, ponieważ wszystkie działania nauczyciela winny ucznia mobilizować i zachęcać do dbałości o swoje zdrowie oraz poprawy ogólnej sprawności psychofizycznej i świadomego uczestnictwa w różnych formach ruchu.
W praktyce szkolnej zdarzają się różne sytuacje, które zmuszają nauczyciela do postawienia oceny niedostatecznej wówczas, gdy:
- Uczeń w zajęciach uczestniczy wybiórczo i jest do nich nieprzygotowany.
- Ma lekceważący stosunek do przedmiotu, nauczyciela i kolegów.
- Swoją postawą negatywnie wpływa na klasę.
- Nie spełnia wymagań podstawowych, nie chce wykonać żadnego ćwiczenia, prób, testów pomimo prawidłowego rozwoju psychofizycznego i motywacji nauczyciela.
- Nie wykazuje postępów w usprawnianiu.
CZĘSTOTLIWOŚĆ OCENIANIA
- Aktywność na lekcji na bieżąco (udział w zajęciach pozalekcyjnych na koniec semestru lub roku).
- Umiejętności, nie mniej niż jeden raz w miesiącu.
- Wiadomości na bieżąco.
- KRYTERIA OCENIANIA
Ocena z wychowania fizycznego na koniec semestru i na koniec roku szkolnego jest wypadkową oceny z:
- kryteriów głównych
- kryteriów dodatkowych
Kryteria główne to oceny z:
– aktywności i zaangażowania na lekcji
– poszczególnych sprawdzianów objętych programem nauczania;
Kryteria dodatkowe ( w I i II semestrze ) to oceny za:
- a) strój sportowy
- b) aktywność indywidualna- udział w zajęciach pozaszkolnych, zajęciach pozalekcyjnych
- c) aktywność zespołowa
- d) odpowiedź, rozgrzewka
- e) dbałość o sprzęt sportowy, dyscyplinę i kulturę osobistą
Ocena za strój
– celująca (6) – posiadanie stroju sportowego na wszystkich lekcjach – ocenę cząstkową otrzymuje uczeń raz w semestrze;
– uczeń ma prawo dwa razy w semestrze być nieprzygotowany do zajęć / brak stroju/;
– krótkotrwałego zwolnienia z ćwiczeń dokonuje się na podstawie pisemnej informacji od rodzica, zwolnienie takie nie może być dłuższe niż jeden tydzień, w przypadku dłuższej niedyspozycji obowiązuje zaświadczenie lekarskie;
Aktywność indywidualna:
o Ocena za zajęcia pozalekcyjne – istnieje tutaj możliwość zdobycia ocen pozytywnych za udział w zawodach sportowych (różnego szczebla)
Aktywność zespołowa:
o Ocena za udział w grze zespołowej na lekcji, zaangażowanie i stosunek ucznia do rówieśników podczas gry, postawy ucznia podczas gry, przestrzeganie przepisów fair play, umiejętność współpracy w zespole, wykorzystanie poznanych elementów gry w grze szkolnej, uproszczonej lub grze właściwej.
Rozgrzewka
o Uczeń raz w semestrze prowadzi rozgrzewkę.
Dbałość o sprzęt sportowy, zachowanie dyscypliny podczas zajęć oraz wykazanie się kulturą osobistą i słowa:
o przestrzeganie przez ucznia regulaminów i przepisów BHP (sali gimnastycznej, szatni).
o zaangażowanie i stosunek ucznia do wychowania fizycznego.
Do dziennika elektronicznego wpisywane są oceny za wymienione kryteria dodatkowe w zależności od zaangażowania ucznia.
UWAGI DO KRYTERIÓW OCENY UCZNIÓW
- Przedmiotowe Zasady Oceniania przedstawia szczegółowe informacje dotyczące form i kryteriów oceniania z wychowania fizycznego.
- Nauczyciel na początku roku szkolnego informuje uczniów, rodziców lub opiekunów prawnych o wymaganiach edukacyjnych wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania, o sposobach sprawdzania wiedzy i umiejętności oraz kryteriach oceny z wychowania fizycznego.
- Przy ustalaniu oceny z wychowania fizycznego należy w szczególności brać pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki tych zajęć.
- Aktywność wpływa w sposób zdecydowany na ocenę półroczną i roczną z wychowania fizycznego.
- Każdy uczeń podlega ocenie z wychowania fizycznego.
- Nauczyciel jest zobowiązany na podstawie pisemnej opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej lub innej poradni specjalistycznej obniżyć wymagania edukacyjne w stosunku do ucznia, u którego stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się lub deficyty rozwojowe, uniemożliwiające sprostanie wymaganiom edukacyjnym wynikającym z programu nauczania.
- Uczeń, który posiada krótkotrwałe zwolnienie lekarskie jest zwolniony z cięższych ćwiczeń określonych przez lekarza. Podczas lekcji uczeń podlega ocenie, przystępuje do sprawdzianów i będzie miał wystawioną ocenę semestralną i końcoworoczną.
- W uzasadnionych przypadkachuczeń może być zwolniony z zajęć wychowania
fizycznego. Decyzję o zwolnieniu ucznia z zajęć podejmuje Dyrektor szkoły na podstawie
opinii wydanej przez lekarza specjalisty lub poradnię psychologiczno-
pedagogiczną. W przypadku zwolnienia ucznia z zajęć w dokumentacji przebiegu nauczania
zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „ zwolniony”. - Zwolnienia krótkotrwałe muszą być przedstawione na lekcji w dniu, którego dotyczą.
- Konsekwencja podrobienia lub przedstawienia niezgodnego z faktycznym stanem fizycznym zwolnienia jest powiadomienie wychowawcy i rodziców.
- Za rzeczy wartościowe pozostawione przez ćwiczących w szatni Dyrektor szkoły oraz prowadzący zajęcia nie odpowiadają.
- Uczeń ma zakaz wnoszenia na lekcje wychowania fizycznego: urządzeń elektronicznych, artykułów spożywczych i ich spożywania.
- Uczniowie mają obowiązek dbać o sprzęt sportowy, ład i porządek w szatniach.
- O wystawionej ocenie powinien decydować poziom, jaki reprezentuje uczeń w zakresie poszczególnych kryteriów. Należy zwrócić uwagę na wysiłek, jaki uczeń wkłada
w czynione postępy oraz aktywną jego postawę. - Uczeń ma obowiązek posiadać na lekcję wychowania fizycznego strój sportowy i obuwie sportowe (dostosowane do warunków atmosferycznych). Uczeń ma prawo zgłosić, że jest nie przygotowany do zajęć ( brak stroju sportowego) 2 razy w danym semestrze. Kolejny trzeci brak stroju skutkuje oceną niedostateczną.
- W czasie lekcji na sali gimnastycznej mogą przebywać jedynie uczniowie, którzy mają w tym czasie lekcje wychowania fizycznego lub zajęcia sportowe.
- Uczniowie zgłaszają swoje nieprzygotowanie do zajęć przed lekcją nauczycielowi.
- Dziewczęta w czasie niedyspozycji zwalniane są z wykonywania intensywnego wysiłku fizycznego, natomiast obowiązuje je aktywne uczestnictwo w zajęciach. Odstępstwa od tej reguły jedynie na podstawie zaświadczenia od lekarza specjalisty.
- Uczniowie zwolnieni z ćwiczeń na podstawie zaświadczenia (lekarskie, od rodziców) nie są zwalniani z obowiązku obecności na lekcji i udziału w niej, wykonują lżejsze ćwiczenia, pomagają nauczycielowi w organizacji lekcji: przynoszą sprzęt, sędziują.
- Uczeń, który jest nieobecny na sprawdzianie, ma obowiązek przystąpić do niego w okresie 2 tygodni od przyjścia do szkoły lub w terminie wyznaczonym przez nauczyciela. W przypadku nie przystąpienia do zaliczenia uczeń otrzymuje wpis do dziennika w postaci oceny niedostatecznej.
- Uczeń ma do wykorzystania dwie próby podczas sprawdzianu; stawiamy
ocenę lepszą. - Uczeń, którego frekwencja na lekcji wychowania fizycznego jest mniejsza niż 51% (mowa o aktywnym uczestnictwie w lekcji w danym semestrze) jest nieklasyfikowany.
- Uczeń nieklasyfikowany z powodu nieusprawiedliwionej nieobecności może zdawać
egzamin klasyfikacyjny zgodnie z założeniami WSO. - Uczniowie nie mogą przebywać na sali gimnastycznej w czasie przerwy bez opieki nauczyciela.
- Wychodzenie ucznia z lekcji możliwe jest jedynie za zgodą nauczyciela.
- Należy zachęcać uczniów do oceny swoich zadań (do samokontroli i kontroli wzajemnej). W celu wywołania i wzmacniania pozytywnej motywacji uczniów do aktywności ruchowej należy eksponować ich sukcesy. Nieudane próby zaliczenia określonej formy aktywności ruchowej nie mogą być przedmiotem krytycznych uwag.
- Należy nagradzać uczniów oceną bardzo dobrą i celującą w przypadku reprezentowania szkoły przez ucznia w zawodach sportowych.
- Uczeń wykazujący się słabszymi możliwościami motorycznymi może ubiegać się o wyższą ocenę z wychowania fizycznego, jeżeli wykazuje chęci, zaangażowanie i stosuje kulturę osobistą.
Opracowanie: nauczyciele wychowania fizycznego