Przedmiotowe zasady oceniania z wiedzy o społeczeństwie w Szkole Podstawowej im. Tadeusza Kościuszki w Zespole Szkolno-Przedszkolnym w Tucznej
DOKUMENTY OKREŚLAJĄCE PRZEDMIOTOWE ZASADY OCENIANIA
- Nowa podstawa programowa nauczania wiedzy o społeczeństwie w szkole podstawowej z dnia z 14 lutego 2017 r. ;
- Rozporządzenie MEN z dnia 22 lutego 2019 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych;
- Statut szkoły i WZO;
- Program nauczania wiedzy o społeczeństwie w szkole podstawowej: Piotr Krzesicki, Piotr Kur, Wyd. WSiP Warszawa 2018.
CELE PRZEDMIOTOWYCH ZASAD OCENIANIA
* Informowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych ;
* Niesienie pomocy uczniowi w samodzielnym planowaniu swego rozwoju ;
* Motywowanie ucznia do dalszej pracy ;
* Dostarczenie rodzicom i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach, specjalnych uzdolnieniach ucznia ;
* Umożliwienie nauczycielowi doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno-wychowawczej ;
FORMY AKTYWNOŚCI UCZNIA PODLEGAJĄCE OCENIE W RAMACH NAUKI WIEDZY O SPOŁECZEŃSTWIE
W trakcie realizacji treści podstawy programowej ocenianiu podlegają:
- pisemne sprawdziany (testy) obowiązkowe – zapowiadane z minimum tygodniowym wyprzedzeniem
- odpowiedzi pisemne (kartkówki) z 3 ostatnich lekcji .
- karty pracy ucznia (rozwiązywane na lekcji lub jako praca domowa) .
Prace pisemne oceniane są zgodnie z następującymi progami procentowymi:
Celujący: 100%
Bardzo dobry: 85,1%- 99%;
Dobry: 70% – 85%;
Dostateczny: 50% – 69,9%;
Dopuszczający: 30% – 49,9% ;
Niedostateczny: 29%-0%.
- prace domowe pisemne i ustne,
- odpowiedzi ustne,
- projekty długoterminowe,
- aktywność na zajęciach lekcyjnych – oceną lub „+” (plusem).
- Nieprzygotowanie ucznia do lekcji, brak zeszytu, podręcznika lub innych materiałów wymaganych przez nauczyciela odznaczane są w dzienniku wpisem „bz” (brak zadania) – zgodnie z zapisem w Statucie szkoły.
- Plusy (+) mogą być „konwertowane” na oceny według skali:
3 x „+” – 5 ( bardzo dobry),
2 x „+” – 4 ( dobry) – na prośbę ucznia,
1 x „+” – 3 (dostateczny) – na prośbę ucznia.
W czasie trwania nauczania zdalnego przyjmuje się kryteria oceniania zgodne z zapisami zasad obowiązujących w nauczaniu zdalnym ujęte w Statucie Szkoły (wewnątrzszkolne zasady oceniania).
Uczeń ma prawo poprawić ocenę w terminie do dwóch tygodni od jej otrzymania lub w terminie ustalonym przez nauczyciela:
1 – z odpowiedzi ustnej, kartkówki, sprawdzianu, testu;
2 – uczeń może tylko 1 raz podejść do poprawy oceny;
3 – zakres wiadomości i umiejętności ujętych w poprawie oceny odpowiada wcześniej sprawdzanym i ocenianym;
4 – uczeń ma obowiązek poprawy oceny niedostatecznej z pracy klasowej i sprawdzianu.
ZASADY INFORMOWANIA O WYMAGANIACH I POSTĘPACH UCZNIA W NAUCE
- Wszystkie oceny są jawne i podawane uczniom na bieżąco, a rodzicom podczas zebrań, wywiadówek, nauczycielskich konsultacji .
- Nauczyciel przekazuje uczniowi ustny komentarz do każdej wystawionej oceny.
- Do prac pisemnych mają wgląd uczeń i jego rodzice w trakcie bieżącego roku szkolnego.
- W razie zastrzeżeń rodziców (opiekunów prawnych) do oceny rocznej obowiązuje procedura określona przez Statut szkoły.
WYMAGANIA EDUKACYJNE NA POSZCZEGÓLNE OCENY
Ocena końcowa jest wypadkową ocen cząstkowych, które uczeń otrzyma w ciągu roku szkolnego.
Ocena celująca (6)
Ocenę celującą może otrzymać uczeń, który:
-wyróżnia się szeroką, samodzielnie zdobytą wiedzą określoną w podstawie programowej i opanował ją bezbłędnie,
-posiadł umiejętność samodzielnego korzystania z różnych źródeł informacji,
-samodzielnie formułuje wypowiedzi ustne i pisemne na określony temat, które są wzorowe pod względem merytorycznym, jak i językowym,
-nie boi się wypowiadać własnych, nawet kontrowersyjnych opinii i sądów, które potrafi prawidłowo i przekonująco uzasadnić,
-potrafi jasno precyzować pytania dotyczące wielu złożonych problemów,
-doskonale zna szeroką terminologie przedmiotową i swobodnie się nią posługuje,
-wykazuje doskonałą orientację w aktualnej sytuacji politycznej, gospodarczej i społecznej Polski oraz w sytuacji międzynarodowej,
-angażuje się społecznie (praca w organizacjach szkolnych, wolontariat),
-charakteryzuje się postawa patriotyczną.
Ocena bardzo dobra (5)
Ocenę bardzo dobrą może otrzymać uczeń, który:
-opanował w pełnym stopniu wiadomości i umiejętności przewidziane podstawą programową,
-sprawnie samodzielnie posługuje się różnymi źródłami wiedzy,
-rozumie i prawidłowo stosuje poznaną terminologię,
-samodzielnie formułuje wypowiedzi ustne i pisemne na określony temat, wykorzystując wiedzę zdobytą w szkole i poza nią,
-potrafi ocenić zachowanie innych ludzi (osób publicznych, polityków) i swoje,
-umie współpracować w grupie,
-orientuje się w aktualnej sytuacji społecznej, politycznej i gospodarczej Polski, Europy i świata,
-aktywnie uczestniczy w lekcjach,
-pomaga słabszym kolegom.
Ocena dobra (4)
Ocenę dobrą może otrzymać uczeń, który:
-nie opanował całego materiału określonego podstawa programową, ale nie utrudnia mu to głębszego i pełniejszego poznania wiedzy podstawowej
-rozumie genezę, przebieg i skutki wielu zjawisk zachodzących we współczesnej Polsce i świecie,
-rozumie podstawowe reguły i procedury życia politycznego, społecznego i gospodarczego,
-poprawnie posługuje się prostymi źródłami informacji,
-wykonuje samodzielnie zadania typowe polegające na ocenianiu, selekcjonowaniu, wartościowaniu i uzasadnianiu,
-umie formułować proste typowe wypowiedzi ustne i pisemne,
-stara się aktywnie uczestniczyć w lekcji,
-systematycznie prowadzi zeszyt przedmiotowy.
Ocena dostateczna (3)
Ocenę dostateczną może otrzymać uczeń, który:
-opanował minimum wiadomości i umiejętności przewidzianych w podstawie programowej w stopniu zadowalającym,
-potrafi formułować schematyczne odpowiedzi i wypowiedzi ustne i pisemne,
-umie posługiwać się – często z pomocą nauczyciela lub innego ucznia – prostymi środkami dydaktycznymi wykonywanymi na lekcji (diagram, wykres, tabela),
-z pomocą nauczyciela lub innego ucznia potrafi dokonać oceny nieskomplikowanych zjawisk społeczno-politycznych,
-jest aktywny na lekcji i prowadzi zeszyt przedmiotowy.
Ocena dopuszczająca (2)
Ocenę dopuszczającą może otrzymać uczeń, który:
-ma luki w wiadomościach, nie opanował także wszystkich umiejętności przewidzianych w podstawie programowej, ale nie uniemożliwia mu to dalszego poznawania treści przedmiotowych w następnych etapach edukacji,
– zadania i polecenia, które uczeń wykonuje, często przy pomocy nauczyciela lub innego ucznia, mają niewielki stopień trudności,
-uczeń podejmuje próby (z pomocą nauczyciela lub innego ucznia) wyrażania własnego stosunku do określonych zjawisk społeczno-politycznych,
-systematycznie prowadzi zeszyt przedmiotowy i uczęszcza na lekcje.
Ocena niedostateczna (1)
Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który:
-nie opanował wiadomości i umiejętności przewidzianych podstawą programową w stopniu umożliwiającym kontynuację nauki na wyższym etapie kształcenia,
-nie potrafi nawet przy znacznej pomocy nauczyciela lub innego ucznia, korzystać z prostych środków dydaktycznych,
-nie potrafi, bowiem nie zna i nie rozumie podstawowej terminologii stosowanej na lekcji, operować pojęciami,
-nie potrafi formułować nawet prostych wypowiedzi ustnych i pisemnych,
-zeszyt przedmiotowy prowadzi niesystematycznie, ma duże luki w pracach lekcyjnych i domowych,
-nie angażuje się w procesie lekcyjnym,
-nie odrabia obowiązkowych prac domowych,
-nie uczęszcza na lekcje.
Opracowała: Edyta Polak