PRZEDMIOTOWE ZASADY OCENIANIA Z TECHNIKI
w KLASACH IV – VIII SZKOŁY PODSTAWOWEJ
DOKUMENTY OKREŚLAJĄCE PRZEDMIOTOWE ZASADY OCENIANIA
- Nowa podstawa programowa nauczania techniki w szkole podstawowej z dnia z 14 lutego 2017 r. ;
- Rozporządzenie MEN z dnia 22 lutego 2019 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych;
- Statut szkoły i WZO;
- Program nauczania ogólnego techniki w klasach IV – VI szkoły podstawowej (MAC; autor : Małgorzata Czuj) ;
- Program nauczania techniki w klasach IV – VI w szkole podstawowej „Jak to działa?” (Nowa Era; autor: Lech Łabecki, Marta Łabecka
CELE PRZEDMIOTOWYCH ZASAD OCENIANIA
* Informowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych ;
* Niesienie pomocy uczniowi w samodzielnym planowaniu swego rozwoju ;
* Motywowanie ucznia do dalszej pracy ;
* Dostarczenie rodzicom i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach, specjalnych uzdolnieniach ucznia ;
* Umożliwienie nauczycielowi doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno-wychowawczej ;
FORMY AKTYWNOŚCI UCZNIA PODLEGAJĄCE OCENIE W RAMACH NAUKI TECHNIKI:
- WYPOWIEDZI PISEMNE:
– prace klasowe, (sprawdziany, testy);
– prace domowe ;
- WYPOWIEDZI USTNE:
– odpowiedź dłuższa kilkuzdaniowa obejmująca materiał z trzech ostatnich lekcji;
– kartkówki (traktowane jako odpowiedzi ustne);
- PRACE WYTWÓRCZE:
Podczas sprawdzania pracy wytwórczej ucznia ocenie podlega:
– dokładność, staranność i dobra organizacja pracy podczas wykonywania zadań wytwórczych;
– umiejętność korzystania z rysunków, schematów, posługiwania się narzędziami i przyborami,
– twórcze rozwijanie problemów;
– wkład pracy w wykonanie zadania;
– samodzielność podczas wykonywania pracy wytwórczej;
– wykonanie pracy zgodnie z instrukcją;
- PRZYGOTOWANIE DO ZAJĘĆ:
– posiadanie zeszytu przedmiotowego i podręcznika;
– posiadanie materiałów potrzebnych do wykonania pracy wytwórczej;
- FORMY DODATKOWE (PRACE NADOBOWIĄZKOWE):
– udział w konkursach przedmiotowych;
– prezentacje;
– przyniesienie dodatkowych materiałów na zajęcia;
KONTROLA I OCENA OSIĄGNIĘĆ UCZNIÓW:
- Prace klasowe, testy i sprawdziany są obowiązkowe. W razie absencji – uczeń musi napisać je po powrocie do szkoły w terminie wyznaczonym przez nauczyciela (konkretny termin i miejsce ustala nauczyciel).
- Wypowiedzi pisemne są zapowiadane co najmniej tydzień przed ich terminem (nie dotyczy to i kartkówek).
- Każda kartkówka i sprawdzian muszą zostać zaliczone w formie ustalonej
z nauczycielem. Brak zaliczenia pracy pisemnej nauczyciel oznacza wpisując w rubrykę ocen
„0”. Po upływie dwóch tygodni, od pojawienia się takiego wpisu w dzienniku i/lub powrotu
ucznia po dłuższej nieobecności do szkoły, nauczyciel wpisuje obok „0” ocenę ndst. - Prace pisemne są sprawdzane i oddawane w ciągu dwóch tygodni, natomiast ocena z kartkówki powinna być przekazana na najbliższych lekcjach.
- Uczeń może poprawić ocenę ze sprawdzianu, kartkówki, odpowiedzi ustnej – zgodnie z zapisem zawartym w WSO. Poprawa jest jednorazowa i odbywa się w terminie i miejscu ustalonym przez nauczyciela (nieprzekraczającym jednak 2 tygodni).
- Wszystkie prace pisemne są archiwizowane przez rok ; uczeń lub rodzic / opiekun mają prawo wglądu do tych prac.
- Kartkówki traktowane są jako odpowiedź ustna, mogą być organizowane bez zapowiedzi.
- Nie ocenia się ucznia natychmiast po dłuższej usprawiedliwionej nieobecności w szkole. Uczeń dostaje określony czas na nadrobienie zaległego materiału i w tym czasie niezapisywane są mu nieprzygotowania do lekcji.
- Uczeń ma obowiązek uzupełnienia notatek (także zadań domowych) za czas swojej nieobecności jak najszybciej po powrocie do szkoły (w uzasadnionych przypadkach nauczyciel ma prawo zwolnić go z tego obowiązku lub określić, które partie notatek mogą być pominięte).
- Uczeń może zgłosić nieprzygotowanie do zajęć lub brak zadania, tylko na początku lekcji, dwa razy w półroczu bez podania przyczyny z wyłączeniem zajęć, na których odbywają się zapowiedziane kartkówki i sprawdziany.
- Pracą domową jest nie tylko praca pisemna, ale również praca wytwórcza, której uczeń nie zdążył wykonać podczas zajęć lub nie wykonał z powodu nieobecności na lekcji.
- Za aktywność oraz pracę podczas lekcji (w zależności od zaangażowania i trudności zadań) uczeń otrzymuje oceny lub plusy.
Uczeń może otrzymać plusy (+) za:
- poprawne odrobienie pracy domowej
- wykonanie zadań dodatkowych
- przygotowanie krótkiej informacji np. referatu, prezentacji
- przyniesienie dodatkowych materiałów na lekcję
- aktywną indywidualną lub zbiorową pracę na lekcji.
Uczeń, który zgromadzi trzy plusy, otrzymuje ocenę bardzo dobrą.
- Prowadzenie zeszytu przedmiotowego jest obowiązkowe.
- Na koniec półrocza nie przewiduje się zaliczania materiału.
- Obowiązkiem każdego ucznia jest przynoszenie na zajęcia wskazanych przez nauczyciela materiałów potrzebnych do wykonania pracy wytwórczej. (Nauczyciel informuje o przyniesieniu koniecznych materiałów z tygodniowym wyprzedzeniem.) Z uwagi na to, że podczas wykonywania pracy wytwórczej bierze się pod uwagę przede wszystkim samodzielność oraz zaangażowanie w wykonanie zadania, praca wytwórcza wykonana w całości w domu oceniana jest maksymalnie na ocenę 4. Dotyczy to tylko i wyłącznie sytuacji, gdy uczeń był na zajęciach i nie pracował, ponieważ nie posiadał potrzebnych materiałów.
- Czynnikiem wpływającym na podniesienie oceny śródrocznej i rocznej jest wykonywanie dodatkowych zadań, szczególna aktywność na lekcji, osiągnięcia w konkursach szkolnych i pozaszkolnych.
- Na koniec roku nie przewiduje się zaliczania materiału.
OCENIANIE TESTÓW I SPRAWDZIANÓW :
- Testy i sprawdziany są punktowane według oddzielnego schematu, w zależności od złożoności zagadnienia.
- Ocenianie uczniów posiadających orzeczenia poradni o dysfunkcjach wynikają z indywidualnych dostosowań, bazę stanowią w/w wymagania.
- Ilość i częstotliwość pomiarów jest zależna od poziomu i możliwości intelektualnych klasy i w zależności od realizowanego programu modyfikowana. Punkty są przeliczane na oceny według zasad pomiaru dydaktycznego:
SKALA OD OCENY NIEDOSTATECZNEJ DO CELUJĄCEJ :
PRACE PISEMNE
Przy ocenianiu prac pisemnych nauczyciel stosuje następujące zasady przeliczania punktów na ocenę:
poniżej 30% możliwych do uzyskania punktów – niedostateczny
30% – 49,9% – dopuszczający
50% – 69,9% – dostateczny
70% – 85% – dobry
85,1% – 99 % – bardzo dobry
100% – celujący
Ocenianie uczniów posiadających orzeczenie lub opinię z poradni o dysfunkcjach wynika z indywidualnych dostosowań.
ZASADY INFORMOWANIA O WYMAGANIACH I POSTĘPACH UCZNIA W NAUCE
- Wszystkie oceny są jawne i podawane uczniom na bieżąco, a rodzicom podczas zebrań, wywiadówek, nauczycielskich konsultacji ;
- nauczyciel przekazuje uczniowi ustny komentarz do każdej wystawionej oceny;
- do prac pisemnych mają wgląd uczeń i jego rodzice w trakcie bieżącego roku szkolnego;
- W razie zastrzeżeń rodziców (opiekunów prawnych) do oceny rocznej obowiązuje procedura określona przez statut szkoły.
WYMAGANIA NA POSZCZEGÓLNE OCENY
Ocena końcowa jest wypadkową ocen cząstkowych, które uczeń otrzyma w ciągu roku szkolnego.
Kryteria dotyczą oceniania na koniec etapu edukacyjnego.
Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który:
- w pełni opanował materiał programowy,
- zawsze przestrzega zasad bezpieczeństwa pracy i umiejętnie stosuje wiedzę w działaniu praktycznym, sprawnie posługuje się sprzętem technicznym
- umiejętnie odczytuje teksty i dokumenty techniczne,
- wszystkie zadania wykonuje samodzielnie
- często stosuje indywidualne rozwiązania w działaniu technicznym, wykazując się pomysłowością konstrukcyjną i dbałością o dokładność wykonania
- biegle posługuje się słownictwem technicznym.
- wykazuje się zaangażowaniem, maksymalnie wykorzystując czas pracy.
- jest zawsze przygotowany do zajęć’
- wykazuje zainteresowanie przedmiotem,
- podejmuje zadania dodatkowe’
- jest zaangażowany podczas realizacji zadań zespołowych, często przejawia cechy lidera grupy.
Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który:
- opanował materiał programowy,
- przestrzega zasad bezpieczeństwa pracy i stosuje wiedzę w działaniu praktycznym’
- bezpiecznie posługuje się sprzętem technicznym,
- odczytuje teksty i dokumenty techniczne,
- stara się samodzielnie wykonywać zadania techniczne,
- poprawnie pod względem konstrukcyjnym i z dbałością o dokładność wykonania,
- stosuje słownictwo techniczne,
- zadanie realizuje w określonym planem czasie pracy,
- jest zawsze przygotowany do zajęć,
- wykazuje zaangażowanie podczas realizacji zadań zespołowych,
- podejmuje próby doradcze podczas realizacji zespołowych.
Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który:
- wykazuje niewielkie braki w opanowaniu materiału programowego,
- korzysta z urządzeń technicznych zgodnie z przeznaczeniem, starając się pracować bezpiecznie,
- odczytuje teksty techniczne, sporadycznie korzystając z pomocy nauczyciela,
- potrafi zastosować zdobytą wiedzę w praktyce,
- zadanie techniczne wykonuje z niewielką pomocą nauczyciela, stosując przyjęte założenia konstrukcyjne, z zauważalnymi, niewielkimi niedociągnięciami w zakresie dokładności wykonania,
- korzysta z urządzeń i narzędzi zgodnie z przeznaczeniem, starając się zachować bezpieczeństwo,
- w wypowiedziach używa terminów technicznych,
- zadanie wykonuje w nieco wydłużonym czasie,
- sporadycznie bywa nieprzygotowany do zajęć,
- pracując w zespole, wykonuje przydzielone zadania.
Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który:
- wykazuje braki w zakresie opanowania treści programowych,
- stosuje wiedzę w działaniu praktycznym kierunkowany przez nauczyciela,
- instruowany, posługuje się sprzętem technicznym, zachowując podstawowe zasady bezpieczeństwa,
- ma trudności w odczytywaniu tekstów i dokumentów technicznych,
- stosuje ubogie słownictwo techniczne,
- zadania wykonuje niestarannie, wymaga motywowania,
- nie potrafi wykonać zadania w określonym planem czasie pracy,
- często bywa nieprzygotowany do zajęć,
- pracując w grupie, uchyla się od realizacji zadań.
Ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który:
- wykazuje poważne braki w zakresie opanowania treści programowych,
- badanie techniczne wykonuje odtwórczo, motywowany i instruowany przez nauczyciela,
- nieumiejętnie posługuje się sprzętem technicznym, wymaga instruktażu i nadzoru w trakcie realizacji zadania,
- wykazuje fragmentaryczną znajomość terminologii technicznej,
- wykazuje znikome umiejętności odczytywania tekstów i dokumentów technicznych,
- zadania techniczne wykonuje niechętnie i niedbale, motywowany i kierunkowany przez nauczyciela, sporadycznie bywa przygotowany do zajęć,
- pracując w grupie, uchyla się od realizacji zadań.
Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który:
- wykazuje poważne braki programowe, które nie rokują ich usunięcia, nawet przy pomocy nauczyciela,
- nie podejmuje się realizacji zadań, ignoruje pomoc nauczyciela,
- nie wykazuje się umiejętnością posługiwania się sprzętem technicznym,
- nie podejmuje próby odczytywania tekstów technicznych,
- jest notorycznie nieprzygotowany do zajęć,
- wykazuje brak zainteresowania przedmiotem.
Opracowała:
Sylwia Szydłowska – nauczyciel techniki w szkole podstawowej.