PRZEDMIOTOWE ZASADY OCENIANIA RELIGII
W ZESPOLE SZKOLNO – PRZEDSZKOLNYM W TUCZNEJ
Ocenianie uczniów polega na:
- Systematycznym obserwowaniu postępów ucznia w nauce.
- Dokumentowaniu postępów ucznia w nauce.
- Określeniu poziomu osiągnięć ucznia w odniesieniu do rozpoznawalnych możliwości i wymogów edukacyjnych, przy jednoczesnym uwzględnieniu pisemnych zaleceń Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej.
- Przestrzeganiu zasad sprawiedliwości.
- Przestrzeganiu zasady jawności oceny zarówno dla uczniów jak i rodziców (prawnych opiekunów).
- Przestrzeganiu zasady instruktywności (wskazywanie na występujące braki) i mobilizowania do dalszej pracy.
- Indywidualnym traktowaniu każdego ucznia przez nauczyciela.
Elementy, które wchodzą w zakres oceny semestralnej lub końcowej :
- Ilość i jakość prezentowanych wiadomości.
- Zainteresowanie i stosunek do przedmiotu.
- Pilność i systematyczność.
- Umiejętność zastosowania w życiu poznanych wiadomości.
Ocenie podlegają:
- a. Wypowiedzi ustne uczniów: odpowiedzi z zakresu trzech ostatnich lekcji, udział w dyskusjach i powtórzeniach.
- Pisemne prace kontrolne /przynajmniej raz w ciągu semestru/ – obejmujące więcej niż trzy jednostki lekcyjne oraz kartkówki – obejmujące nie więcej niż trzy jednostki lekcyjne lub materiał podstawowy.
- Prace domowe /krótko- lub długoterminowe/.
- Podstawowe prawdy wiary /Pacierz/ – ocena w odpowiedzi ustnej lub pisemnej.
- Zeszyt /sprawdzany podczas odpowiedzi i według decyzji katechety – przynajmniej jeden raz w semestrze: kompleksowa ocena zeszytu/.
- systematyczność, zaangażowanie w tok katechezy.
- Przygotowanie do poszczególnych katechez.
- Umiejętność korzystania ze źródeł, Pisma Świętego, podręcznika i innych materiałów katechetycznych.
- Zaangażowanie w przygotowanie i przeprowadzenie uroczystości szkolnych o charakterze religijnym, gazetek religijnych.
- Udział w konkursach religijnych/na zasadzie dobrowolności/.
Sprawdzanie poziomu osiągnięć uczniów odbywać się będzie przy pomocy następujących narzędzi:
- a. praca klasowa
- testy
- kartkówka
- odpowiedź ustna
- indywidualna praca pisemna na lekcji
- praca długoterminowa
- praca domowa
- praca w grupach
- aktywność na zajęciach edukacyjnych
- zeszyt, zeszyt ćwiczeń
Przy ocenianiu sprawdzianów stosuje się procentowe kryteria punktacji ustalone w WSO w Tucznej.
- Uczeń powinien otrzymać w ciągu semestru minimum 4 oceny cząstkowe.
- Prace klasowe, sprawdziany i prace refleksyjne są obowiązkowe.
- Każdy sprawdzian poprzedzony jest zapowiedzią udokumentowaną wpisem w dzienniku.
- Jeżeli uczeń opuścił sprawdzian z przyczyn losowych, ma obowiązek napisać go w ciągu 2 tygodni od dnia powrotu do szkoły.
- Uczeń może poprawić ocenę niedostateczną ze sprawdzianu (wypowiedzi ustnej) w ciągu 2 tygodni od dnia oddania sprawdzonych prac. Kryteria ocen nie zmieniają się, a otrzymana ocena jest wpisana do dziennika.
- Kartkówki (obejmujące materiał z trzech ostatnich lekcji) nie muszą być zapowiadane przez nauczyciela.
- Sprawdzone i poprawione prace nauczyciel winien oddać w ciągu 2 tygodni.
- Wszystkie prace pisemne uczniów są przechowywane do końca roku szkolnego.
- Jeżeli uczeń opuścił 50% katechez i brak jest podstaw do wystawienia oceny – uczeń może być nieklasyfikowany. Procedurę dopuszczenia do egzaminu kwalifikacyjnego i jego przeprowadzenie regulują odrębne przepisy .
- Uczeń ma prawo dwukrotnie w ciągu semestru zgłosić nieprzygotowanie do lekcji (nie dotyczy prac klasowych, sprawdzianów, kartkówek i zadanych prac pisemnych). Zgłasza je na początku lekcji (przed modlitwą).
- Uczeń ma prawo do dodatkowych ocen za wykonane prace nadobowiązkowe.
- Katecheta przekazuje informację o ocenie:
– Uczniowi – jako komentarz do oceny, wyjaśnienie, uzasadnienie, wskazówki do dalszej pracy
– Rodzicom – na ich prośbę, jako informację o aktualnym rozwoju dziecka, jego uzdolnieniach i trudnościach, zachowaniu – w czasie spotkań z rodzicami (zbiorowych i indywidualnych)
Metody kontroli i oceniania:
- Konwencjonalne ( kontrola bieżąca: prac pisemnych, posługiwania się tekstami źródłowymi, podręcznikiem i Pismem Świętym, ćwiczeń praktycznych (praca w grupie), prac graficznych, obserwacja uczniów w toku ich pracy, itp.)
- Techniczne (kontrola i ocena przy pomocy zróżnicowanych zadań testowych).
Sposoby oceniania:
Wartościowanie gestem, słowem, mimiką, stopniem.
Skala ocen /stopni/:
– celujący /6/
– bardzo dobry /5/
– dobry /4/
– dostateczny /3/
– dopuszczający /2/
– niedostateczny /1/
Wymagania w obrębie poszczególnych poziomów /stopni/ – oceny semestralne i roczne
- 1. Ocena niedostateczna /1/
Katechizowany:
– Wykazuje rażący brak wiadomości programowych.
– Wykazuje się brakiem jedności logicznej między wiadomościami.
– Prezentuje zupełny brak rozumienia uogólnień i nieumiejętność wyjaśniania zjawisk.
– Odznacza się zupełnym brakiem umiejętności stosowania wiedzy.
– Podczas przekazywania informacji popełnia bardzo liczne błędy.
– Prezentuje rażąco niepoprawny styl wypowiedzi.
– Nie wykazuje się znajomością Pacierza.
– Nie posiada podręcznika, zeszytu lub dość często nie przynosi go na katechezę.
– Lekceważy przedmiot.
– Opuszcza lekcje religii.
– Występują inne uwarunkowania indywidualne, wskazujące na ocenę niedostateczną.
- 2. Ocena dopuszczająca /2/
Katechizowany:
– Opanował konieczne pojęcia religijne.
– Prezentuje luźno zestawione wiadomości programowe.
– Prezentuje mało zadowalający poziom postaw i umiejętności.
– Wykazuje brak rozumienia podstawowych uogólnień.
– Wykazuje braki w podstawowej umiejętności wyjaśniania zjawisk.
– Nie potrafi stosować zdobytej wiedzy, nawet przy pomocy nauczyciela.
– Podczas przekazywania wiadomości popełnia liczne błędy, wykazuje niepoprawny styl wypowiedzi, posiada trudności w wysławianiu.
– Prowadzi zeszyt.
– Ma problemy ze znajomością Pacierza.
– Istnieją inne uwarunkowania uzasadniające ocenę dopuszczającą.
- Ocena dostateczna /3/
Katechizowany:
– Opanował łatwe, całkowicie niezbędne wiadomości, postawy i umiejętności.
– Prezentuje podstawowe treści materiału programowego z religii.
– Wykazuje się wiadomościami podstawowymi, połączonymi związkami logicznymi.
– Dość poprawnie rozumie podstawowe uogólnienia oraz wyjaśnia ważniejsze zjawiska z pomocą nauczyciela.
– Potrafi stosować wiadomości dla celów praktycznych i teoretycznych przy pomocy
nauczyciela.
– W przekazywaniu wiadomości z religii popełnia niewielkie i nieliczne błędy
– Wykazuje się podstawową znajomością Pacierza.
– W zeszycie występują sporadyczne braki notatek, prac domowych.
– Prezentuje przeciętną pilność, systematyczność i zainteresowanie przedmiotem.
– Występują inne uwarunkowania indywidualne wskazujące na ocenę dostateczną.
- Ocena dobra /4/
Katechizowany:
– Opanował materiał programowy z religii.
– Prezentuje wiadomości powiązane związkami logicznymi.
– Poprawnie rozumie uogólnienia i związki między nimi oraz wyjaśnia zjawiska podane przez nauczyciela.
– Stosuje wiedzę w sytuacjach teoretycznych i praktycznych podanych przez nauczyciela.
– Podczas wypowiedzi nie popełnia większych błędów stylistycznych.
– Wykazuje się dobrą znajomością Pacierza.
– W zeszycie posiada wszystkie wymagane notatki i prace domowe.
– W czasie lekcji posiada określone pomoce /zeszyt i inne/ i korzysta z nich.
– Systematycznie uczestniczy w katechezie.
– Jest zainteresowany przedmiotem.
– Wykazuje się dobrą umiejętnością zastosowania zdobytych wiadomości.
– Stara się być aktywnym podczas lekcji.
– Istnieją inne osiągnięcia indywidualne wskazujące na ocenę dobrą.
- Ocena bardzo dobra /5/
Katechizowany:
– Spełnia wymagania określone w zakresie oceny dobrej.
– Opanował pełny zakres wiedzy, postaw i umiejętności określonych poziomem nauczania religii
– Prezentuje poziom wiadomości powiązanych ze sobą w logiczny układ.
– Właściwie rozumie uogólnienia i związki między nimi oraz wyjaśnia zjawiska bez ingerencji nauczyciela
– Umiejętnie wykorzystuje wiadomości w teorii i w praktyce bez pomocy nauczyciela.
– Wykazuje się właściwym stylem wypowiedzi.
– Posiada pełną znajomość Pacierza.
– Wzorowo prowadzi zeszyt i odrabia prace domowe.
– Aktywnie uczestniczy w katechezie.
– Jego postępowanie nie budzi zastrzeżeń.
– Jest pilny, systematyczny, zainteresowany przedmiotem.
– Odpowiedzialnie włącza się w dynamikę i przeżycia Roku Liturgicznego.
– Stara się być świadkiem wyznawanej wiary.
– Istnieją inne osiągnięcia indywidualne promujące ocenę bardzo dobrą.
- 3. Ocena celująca /6/
Katechizowany:
– Spełnia wymagania określone w zakresie oceny bardzo dobrej.
– Prezentuje treści wiadomości powiązane ze sobą w systematyczny układ.
– Samodzielnie posługuje się wiedzą dla celów teoretycznych i praktycznych.
– Wykazuje się właściwym stylem wypowiedzi, swobodą w posługiwaniu się terminologią przedmiotową i inną.
– Angażuje się w prace pozalekcyjne, np. gazetki religijne, montaże sceniczne, pomoce katechetyczne, itp.
– Uczestniczy w konkursach wiedzy religijnej.
– twórczo uczestniczy w życiu parafii, np. należy do organizacji i ruchów katolickich, w tym do ministrantów, kółka gitarowego i innych.
– Jego pilność, systematyczność, zainteresowanie, stosunek do przedmiotu
są wzorowe.
– Inne osiągnięcia indywidualne ucznia promują ocenę celującą.
Poprawianie oceny:
Promuje się systematyczne ocenianie w ciągu półrocza, połączone z możliwością poprawiania stopni. W wyjątkowych, uzasadnionych przypadkach poprawianie ocen może odbywać się bezpośrednio przed wystawieniem oceny półrocznej lub końcoworocznej. Przeprowadza się je z zakresu wskazanego przez nauczyciela religii w formie pisemnej lub ustnej.
Co do ilości ocen cząstkowych w semestrze z religii, klasyfikowania ucznia i innych nie wyszczególnionych kwestii stosuje się ogólne zasady zawarte w WZO.