PRZEDMIOTOWE ZASADY OCENIANIA Z PRZYRODY
w KLASIE IV SZKOŁY PODSTAWOWEJ
- DOKUMENTY OKREŚLAJĄCE PRZEDMIOTOWE ZASADY OCENIANIA
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 22 lutego 2019 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych;
- Programem nauczania przyrody w klasie 4 szkoły podstawowej „Tajemnice przyrody” autorstwa Jolanty Golanko zgodnego z obowiązującą podstawą programową.
- Statut szkoły i WZO;
- CELE PRZEDMIOTOWYCH ZASAD OCENIANIA
- informowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i jego zachowaniu oraz o postępach w tym zakresie;
- co zrobił dobrze i jak powinien dalej się uczyć;
- udzielanie uczniowi wskazówek do samodzielnego planowania własnego rozwoju;
- motywowanie ucznia do dalszych postępów w nauce i zachowaniu;
- monitorowanie bieżącej pracy ucznia;
- dostarczanie rodzicom i nauczycielom informacji o postępach i trudnościach w nauce i zachowaniu ucznia oraz o szczególnych uzdolnieniach ucznia;
- umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno-
-wychowawczej.
- FORMY AKTYWNOŚCI UCZNIA PODLEGAJĄCE OCENIE W RAMACH NAUKI PRZYRODY:
WYPOWIEDZI PISEMNE:
– sprawdziany wiadomości ;
– kartkówki;
– prace domowe ;
WYPOWIEDZI USTNE:
– odpowiedzi ustne podczas lekcji;
– aktywność na lekcji;
FORMY DODATKOWE (PRACE NADOBOWIĄZKOWE):
– udział w konkursach;
– projekty, prezentacje, referaty i inne;
- PRZYGOTOWANIE DO ZAJĘĆ OBEJMUJE :
– podręcznik do przyrody;
– prowadzenie zeszytu przedmiotowego;
– prowadzenie zeszytu ćwiczeń;
– atlas przyrodniczy.
- KONTROLA I OCENA OSIĄGNIĘĆ UCZNIÓW:
- Sprawdziany są obowiązkowe. W razie absencji – uczeń musi napisać je po powrocie do szkoły w terminie wyznaczonym przez nauczyciela (konkretny termin i miejsce ustala nauczyciel).
- Sprawdziany są zapowiadane co najmniej tydzień przed ich terminem i poprzedzone są lekcją powtórzeniową.
- Sprawdziany są sprawdzane i oddawane w ciągu dwóch tygodni.
- Uczeń może poprawić ocenę. Poprawa jest jednorazowa i odbywa się w terminie i miejscu ustalonym przez nauczyciela (nieprzekraczającym jednak 2 tygodni).
Z poprawy do dziennika wstawiana jest ocena wyższa.
5.Wszystkie prace pisemne są archiwizowane przez rok ; uczeń i rodzic / prawny opiekun mają prawo wglądu do tych prac.
- Kartkówki traktowane są jako odpowiedź ustna, mogą być przeprowadzone bez zapowiedzi z trzech ostatnich lekcji.
- Nie ocenia się ucznia natychmiast po dłuższej usprawiedliwionej nieobecności w szkole. Uczeń dostaje określony czas na nadrobienie zaległego materiału i w tym czasie niezapisywane są mu nieprzygotowania do lekcji.
- Uczeń ma obowiązek uzupełnienia notatek (także zadań domowych) za czas swojej nieobecności jak najszybciej po powrocie do szkoły (w uzasadnionych przypadkach nauczyciel ma prawo zwolnić go z tego obowiązku lub określić, które partie notatek mogą być pominięte).
- Uczeń może zgłosić nieprzygotowanie do zajęć lub brak zadania, tylko na początku lekcji, dwa razy w semestrze bez podania przyczyny z wyłączeniem zajęć, na których odbywają się zapowiedziane kartkówki i sprawdziany.
- Za aktywność oraz pracę podczas lekcji (w zależności od zaangażowania i trudności zadań) uczeń otrzymuje oceny, które mogą być sumą plusów zdobywanych systematycznie w trakcie zajęć.
Uczeń może otrzymać plusy (+) za:
- aktywny udział w lekcji
- poprawne odrobienie pracy domowej
- wykonanie zadań dodatkowych
- przygotowanie krótkiej informacji np. referatu, prezentacji
- przyniesienie dodatkowych materiałów na lekcję
- aktywną zbiorową pracę na lekcji.
Za plusy uczeń może otrzymać następujące oceny:
3 plusy (ocena bardzo dobra),
2 plusy ocena dobra
1 plus ocena dostateczna.
- OCENIANIE SPRAWDZIANÓW I KARTKÓWEK:
Przy ocenianiu prac pisemnych nauczyciel stosuje następujące progi procentowe:
poniżej 30% możliwych do uzyskania punktów – niedostateczny
30% – 49,9% – dopuszczający
50% – 69,9% – dostateczny
70% – 85% – dobry
85,1% – 99% – bardzo dobry
100% – celujący
- OCENY MAJĄ OKREŚLONĄ WAGĘ:
sprawdzian – waga 4
kartkówka – waga 2
odpowiedź ustna – waga 2
aktywność na lekcji – waga 1
praca domowa – waga 1
projekt długoterminowy – 3
inne prace – waga 1.
- UZASADNIANIE OCEN:
- Nauczyciel uzasadnia każdą bieżącą ocenę szkolną.
- Oceny z ustnych form sprawdzania wiedzy i umiejętności nauczyciel uzasadnia ustnie w obecności klasy, wskazując dobrze opanowaną wiedzę lub sprawdzaną umiejętność, braki w nich oraz przekazuje zalecenia do poprawy.
- W przypadku pisemnych form sprawdzania wiedzy i umiejętności nauczyciel uzasadnia oceny stosując:
1) komentarz pisemny – w pracy lub pod pracą ucznia;
2) zapis punktowy – ocena rozwiązań uczniowskich;
3) zapis procentowy – ocena rozwiązań uczniowskich;
4) uwagi pisemne lub ustne wskazujące miejsce, rodzaj błędu lub braki;
5) wskazówki, co uczeń zrobił dobrze i co ma poprawić aby uniknąć błędów.
4.Wszystkie oceny są jawne i podawane uczniom na bieżąco, a rodzicom podczas zebrań, wywiadówek, nauczycielskich konsultacji ;
- Do prac pisemnych mają wgląd uczeń i jego rodzice w trakcie bieżącego roku szkolnego;
- W razie zastrzeżeń rodziców (opiekunów prawnych) do oceny rocznej obowiązuje procedura określona przez statut szkoły.
- OCENA OSIĄGNIĘĆ UCZNIA
1) stopień celujący otrzymuje uczeń, który:
- a) bezbłędnie opanował wszystkie treści podstawy programowej z przedmiotu przewidziane dla danego etapu edukacyjnego oraz zakres wiedzy i umiejętności określony programem nauczania przyrody,
- b) wykazuje zainteresowanie poszerzeniem wiedzy poprzez udział w różnego rodzaju konkursach i dodatkowych przedsięwzięciach związanych bezpośrednio z przyrody oraz wysokie wyniki,
- c) bardzo sprawnie posługuje się zdobytymi wiadomościami, potrafi korzystać z różnych źródeł informacji, łączyć wiedzę z różnych przedmiotów i dziedzin oraz stosować ją w nowych sytuacjach,
- d) wykazuje się bardzo aktywną postawą podczas lekcji;
- e) wykazuje się inwencją twórczą,
- f) biegle posługuje się zdobytymi wiadomościami w wyjaśnianiu zjawisk i procesów zachodzących w środowisku przyrodniczym;
- g) proponuje rozwiązania nietypowe.
2) stopień bardzo dobry otrzymuje uczeń, który:
- a) opanował w stopniu bardzo dobrym treści podstawy programowej przewidziane dla danego etapu edukacyjnego oraz zakres wiedzy i umiejętności określony programem nauczania przyrody,
- b) wykazuje zainteresowanie poszerzeniem wiedzy poprzez udział w różnego rodzaju konkursach i dodatkowych przedsięwzięciach związanych bezpośrednio z przyrody oraz osiąga w nich dobre wyniki,
- c) sprawnie posługuje się zdobytymi wiadomościami, potrafi korzystać ze źródeł informacji, łączyć wiedzę z różnych przedmiotów i dziedzin oraz stosować ją w nowych sytuacjach,
- d) wykazuje się aktywną postawą podczas lekcji;
- e) samodzielnie rozwiązuje problemy i zadania o znacznym stopniu trudności;
- f) potrafi samodzielnie odczytywać i interpretować mapy, diagramy;
- g) samodzielnie interpretuje zjawiska i procesy zachodzące w środowisku przyrodniczym;
- h) wykonuje prace domowe, często angażuje się w zadania dodatkowe;
- i) sprawnie posługuje się zdobytymi wiadomościami, rozwiązuje samodzielnie problemy teoretyczne i praktyczne ujęte programem nauczania.
3) stopień dobry otrzymuje uczeń, który:
- a) opanował w dobrym stopniu treści podstawy programowej oraz zakres wiedzy i umiejętności określony programem nauczania przyrody na danym etapie edukacyjnym,
- b) dobrze posługuje się zdobytymi wiadomościami i potrafi korzystać ze źródeł informacji,
- c) jest aktywny na lekcji;
- d) poprawnie wykorzystuje zdobytą wiedzę, rozwiązuje /wykonuje/ samodzielnie typowe zadania teoretyczne lub praktyczne, w sytuacjach nietypowych z pomocą nauczyciela,
- e) wykonuje prace domowe, czasem także nieobowiązkowe;
- f) posługuje się podstawową terminologią przyrodniczą, popełnia nieliczne błędy,
- g) interpretuje mapy;
4) stopień dostateczny otrzymuje uczeń, który:
- a) opanował najważniejsze wiadomości i umiejętności na poziomie pozwalającym mu swobodnie kontynuować naukę na dalszym etapie kształcenia i uzupełnić ewentualne braki i zaległości,
- b) w dostatecznym stopniu posługuje się zdobytymi wiadomościami,
- c) jest sporadycznie aktywny na lekcji;
- d) rozwiązuje /wykonuje/ typowe zadania teoretyczne lub praktyczne o średnim stopniu trudności,
- e) samodzielnie wykonuje tylko zadania łatwe, czasami popełnia rażące błędy merytoryczne.
- f) trudniejsze problemy i zadania rozwiązuje przy pomocy nauczyciela;
- g) wyszukuje w tekście informacje, czyta mapy tematyczne.
- h) nie zawsze wykonuje zadania domowe.
5) stopień dopuszczający otrzymuje uczeń, który:
- a) ma duże braki w zakresie wymagań podstawowych, ale te braki nie uniemożliwiają dalszego kształcenia w klasie programowo wyższej lub ukończenia szkoły,
- b) ma duże trudności w samodzielnym rozwiązywaniu typowych problemów i zadań, ale skutecznie wykorzystuje pomoc nauczyciela, wykazuje zainteresowanie nadrobieniem braków i zaległości;
- c) nie potrafi wyjaśnić zachodzących zjawisk,
- d) posiada ubogie słownictwo, popełnia liczne błędy, wykazuje trudności w formułowaniu myśli;
- e) nie potrafi samodzielnie analizować i interpretować map;
- f) nie jest aktywny na lekcjach, ale wykazuje chęć do pracy, stara się wykonywać polecenia nauczyciela;
- g) pracuje niesystematycznie, wymaga stałej zachęty do pracy;
6) stopień niedostateczny otrzymuje uczeń, który:
- a) wykazuje się praktycznie brakiem wiadomości i umiejętności lub ich zakres jest tak minimalny, że uniemożliwia kontynuowanie nauki w klasie programowo wyższej lub ukończenie szkoły,
- b) nie potrafi skutecznie rozwiązywać typowych problemów i zadań nawet przy pomocy nauczyciela,
- c) jest bierny, nie interesuje się nauką przedmiotu i poprawianiem ocen.