PRZEDMIOTOWE ZASADY OCENIANIA Z MUZYKI W KLASACH IV- VII
SZKOŁY PODSTAWOWEJ
DOKUMENTY OKREŚLAJĄCE PRZEDMIOTOWE ZASADY OCENIANIA
- Program nauczania ogólnego muzyki w klasach IV- VII szkoły podstawowej.
Aut. Monika Gromek, Grażyna Kilbach, Wyd. “Nowa Era”
- Nowa podstawa programowa nauczania muzyki w szkole podstawowej.
- Rozporządzenie MEN z dnia 22 lutego 2019 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych;
- Statut szkoły i WZO;
CELE PRZEDMIOTOWYCH ZASAD OCENIANIA
- Informowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych ;
- Wspieranie rozwoju intelektualnego i osobistego ucznia;
- Niesienie pomocy uczniowi w samodzielnym planowaniu swego rozwoju ;
- Motywowanie ucznia do dalszej pracy ;
- Dostarczenie rodzicom i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach, specjalnych uzdolnieniach ucznia ;
- Umożliwienie nauczycielowi doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno-wychowawczej ;
WYMAGANIA EDUKACYJNE
OCENIANE SĄ NASTĘPUJĄCE FORMY AKTYWNOŚCI:
- praca ucznia na lekcji (aktywność), zaangażowanie i wysiłek wkładany w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki przedmiotu;
- śpiew indywidualny poznanych piosenek,grupowy lub zespołowy według decyzji nauczyciela;
- muzykowanie na instrumentach perkusyjnych, flecie prostym;
- ruch przy muzyce, kroki podstawowe wybranych tańców narodowych i towarzyskich;
- wypowiedzi ustne i pisemne w formie kartkówki sprawdzające wybrane wiadomości z dziedziny muzyki,
- udział w konkursach muzycznych, wokalnych występach szkolnych i pozaszkolnych.
KONTROLA I OCENA OSIĄGNIĘĆ UCZNIÓW
- Uczniowie za swą pracę otrzymują oceny według skali 1- 6 oraz „+” i „-”.
- Odpowiedzi ustne i kartkówki z trzech ostatnich lekcji nie zawsze są zapowiadane.
- Sprawdziany i testy zapowiadane są z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem.
- Uczeń nie jest oceniany w sytuacjach losowych.
- Uczeń nie jest oceniany w pierwszym dniu po usprawiedliwionej nieobecności w szkole.
- Jeżeli uczeń opuścił test lub nie śpiewał zadanej piosenki, ma obowiązek „zaliczenia” zaległej piosenki w terminie nie dłuższym niż dwa tygodnie Zaległą piosenkę uczeń może zaliczyć w terminie i miejscu ustalonym z nauczycielem. W przypadku nie zaliczenia w wyznaczonym terminie uczeń otrzymuje ocenę niedostateczną.
- Uczeń nieobecny w szkole ma obowiązek uzupełniania zeszytu przedmiotowego do czasu następnych zajęć,
- W przypadku dłuższej nieobecności ucznia w szkole (pobyt w szpitalu, sanatorium, przedłużająca się choroba) nauczyciel na prośbę ucznia, rodzica lub opiekuna wyznacza termin uzupełnienia zeszytu i pisemnego lub ustnego zaliczenia innych zaległości.
- Uczeń może poprawić każdą niezadowalającą go ocenę tylko raz w terminie dwóch tygodni od momentu wystawienia pierwszej oceny,w ciągu dwóch tygodni od dnia oddania sprawdzonych prac.
- Uczeń może zgłosić trzy nieprzygotowania do lekcji w ciągu okresu. Niezgłoszenie faktu nieprzygotowania do zajęć uczeń otrzymuje ocenę niedostateczną.
- Uczeń ma obowiązek być przygotowanym do każdej lekcji. Posiadać podręcznik, zeszyt przedmiotowy, niezbędne przybory potrzebne na lekcję muzyki ( np. flet prosty).
- Uczeń jest zobowiązany do prowadzenia zeszytu przedmiotowego i do udostępniania go nauczycielowi do wglądu i oceny.
13.W przypadku powtarzających się niepowodzeń szkolnych nauczyciel muzyki we współpracy z wychowawcą i rodzicami ustala przyczynę i sposób przezwyciężania niepowodzeń.
14.Nauczyciel dostosowuje poziom wymagań edukacyjnych do pisemnej opinii PPP stwierdzającej trudności w uczeniu się, oceniając przede wszystkim wysiłek i zaangażowanie ucznia w pracy.
- W sytuacji nauczania zdalnego, prace pisemne wysyłane są drogą elektroniczną(wiadomości Librus, Teams, meail) zgodnie z WSO zawartym w Statucie szkoły . Wykonanie piosenek przesyłane jest w formie nagrań lub odbywa się online.
Uczeń może otrzymać plusy (+) za:
- poprawne odrobienie pracy domowej
- wykonanie zadań dodatkowych
- przygotowanie krótkiej informacji np. referatu, prezentacji
- przyniesienie dodatkowych materiałów na lekcję
- aktywną indywidualną lub zbiorową pracę na lekcji.
Wszystkie plusy składają się na ocenę w sposób następujący:
+++ uczeń otrzymuje ocenę bardzo dobrą,
++ uczeń może uzyskać ocenę dobrą
+ uczeń może uzyskać ocenę dostateczną
SKALA OD OCENY NIEDOSTATECZNEJ DO CELUJĄCEJ :
Przy ocenianiu prac pisemnych nauczyciel stosuje następujące zasady przeliczania punktów na ocenę:
poniżej 30% możliwych do uzyskania punktów – niedostateczny
30% – 49,9% – dopuszczający
50% – 69,9% – dostateczny
70% – 85% – dobry
85,1% – 99% – bardzo dobry
100% – celujący
ZASADY INFORMOWANIA O WYMAGANIACH I POSTĘPACH UCZNIA W NAUCE
* Wszystkie oceny są jawne i podawane uczniom na bieżąco, a rodzicom podczas zebrań, wywiadówek, nauczycielskich konsultacji ;
* nauczyciel przekazuje uczniowi ustny komentarz do każdej wystawionej oceny;
* do prac pisemnych mają wgląd uczeń i jego rodzice w trakcie bieżącego roku szkolnego;
* W razie zastrzeżeń rodziców (opiekunów prawnych) do oceny rocznej obowiązuje procedura określona przez Statut Szkoły.
PODSTAWOWE KRYTERIA BRANE POD UWAGĘ PRZY OCENIE ŚPIEWU
- opanowanie pamięciowe tekstu piosenki,
- opanowanie melodii,
- prawidłowy rytm utworu,
- kreatywność: inwencja, fantazja, zaangażowanie,
- wyraz ogólny.
WYMAGANIA NA POSZCZEGÓLNE OCENY SZKOLNE
Szczegółowe wymagania edukacyjne są określone w rocznych wynikowych planach pracy nauczyciela opracowanych dla poszczególnych klas.
Ocena końcowa jest wypadkową ocen cząstkowych, które uczeń otrzyma w ciągu roku szkolnego.
Kryteria dotyczą oceniania na koniec etapu edukacyjnego.
OCENĘ CELUJĄCY (6)
otrzymuje uczeń, który:
- bezbłędnie opanował wszystkie treści podstawy programowej z muzyki dla danego etapu edukacji oraz zakres wiedzy i umiejętności określony programem nauczania;
- zdobywa dodatkową wiedzę, korzystając z różnych źródeł informacji;
- na lekcjach jest bardzo aktywny, może inicjować różnorodne zadania, projekty;
- potrafi zagrać proste melodie przewidziane w podręczniku;
- umie zaśpiewać a capella piosenki z podręcznika oraz spoza niego;
- opanował umiejętność łączenia wiedzy z zakresu muzyki z wiadomościami z innych przedmiotów;
- potrafi samodzielnie formułować pytania i rozwiązywać problemy muzyczne;
- zawsze jest przygotowany do lekcji, dobrowolnie poprawia oceny;
- jest wzorowym słuchaczem koncertów muzycznych.
OCENĘ BARDZO DOBRĄ (5)
otrzymuje uczeń, który:
- opanował w stopniu bardzo dobrym treści podstawy programowej z muzyki dla danego etapu edukacji oraz zakres wiedzy i umiejętności określony programem nauczania;
- korzysta z różnych źródeł informacji;
- na lekcjach jest aktywny i zdyscyplinowany;
- potrafi zagrać proste melodie przewidziane w programie nauczania;
- umie zaśpiewać większość piosenek przewidzianych w programie nauczania;
- dobrowolnie poprawia oceny;
- jest uważnym słuchaczem koncertów muzycznych.
OCENĘ DOBRĄ (4)
otrzymuje uczeń, który:
- opanował w stopniu dobrym treści podstawy programowej z muzyki dla danego etapu edukacji oraz zakres wiedzy i umiejętności określony programem nauczania;
- korzysta z różnych źródeł informacji;
- potrafi zagrać proste melodie;
- umie zaśpiewać pieśni jednogłosowe poprawnie pod względem muzycznym;
- na lekcjach jest aktywny i zdyscyplinowany;
- stara się poprawiać oceny;
- jest uważnym słuchaczem koncertów muzycznych.
OCENĘ DOSTATECZNĄ (3)
otrzymuje uczeń, który:
- opanował w podstawowym, dostatecznym stopniu treści podstawy programowej z muzyki dla danego etapu edukacji oraz zakres wiedzy i umiejętności określony programem nauczania;
- jest w stanie zrozumieć najważniejsze zagadnienia przy pomocy nauczyciela;
- potrafi zagrać niektóre melodie przewidziane w programie nauczania na;
- umie zaśpiewać niektóre piosenki przewidziane w programie nauczania;
- stara się poprawiać niezadowalające oceny;
- potrafi się skupić podczas słuchania koncertów muzycznych.
OCENĘ DOPUSZCZAJĄCĄ (2)
otrzymuje uczeń, który:
- w niewielkim stopniu opanował treści podstawy programowej z muzyki dla danego etapu edukacji oraz zakres wiedzy i umiejętności określony programem nauczania;
- jest w stanie wykonać proste ćwiczenie przy pomocy nauczyciela;
- potrafi zagrać na instrumencie melodycznym gamę i najprostszy utwór przewidziany w programie nauczania;
- umie zaśpiewać najprostsze piosenki przewidziane w programie nauczania;
- poprawia oceny niedostateczne;
- nie przeszkadza innym słuchaczom podczas koncertów muzycznych.
OCENĘ NIEDOSTATECZNY (1)
otrzymuje uczeń, który:
- nie opanował wiadomości i umiejętności przewidzianych w realizowanym programie nauczania (co uniemożliwia dalsze kształcenie);
- nie jest w stanie wykonać prostych ćwiczeń nawet przy pomocy nauczyciela;
- nie potrafi grać na żadnym instrumencie melodycznym;
- ma duże trudności z zaśpiewaniem jakiejkolwiek piosenki;
- jest pasywny na lekcjach, nie uważa;
- nie wykazuje żadnych chęci nauczenia się czegokolwiek, nadrobienia braków, poprawienia ocen;
- mimo stosowania środków zaradczych nie wywiązuje się z obowiązków szkolnych.
Uwaga: Ocena niedostateczna nie wynika z braku możliwości czy braku uzdolnień ucznia. Należy ją traktować wyłącznie jako skutek całkowitej niechęci ucznia do przedmiotu i do pracy na lekcjach oraz braku kompletnego z zaangażowania.
Opracowała:
Zofia Lipka -nauczyciel muzyki