PRZEDMIOTOWE ZASADY OCENIANIA Z MATEMATYKI
W KLASACH IV-VIII SZKOŁY PODSTAWOWEJ
DOKUMENTY OKREŚLAJĄCE PRZEDMIOTOWE ZASADY OCENIANIA
- Nowa podstawa programowa nauczania matematyki w szkole podstawowej z dnia 14 lutego 2017r.;
- Rozporządzenie MEN z dnia 22 lutego 2019 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych;
- Statut Szkoły i WZO;
- Matematyka z kluczem. Program nauczania matematyki dla klas 4 – 8 szkoły podstawowej. Autorzy: Marcin Braun, Agnieszka Mańkowska, Małgorzata Paszyńska
- OGÓLNE ZASADY OCENIANIA UCZNIÓW
- Ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznawaniu przez nauczyciela postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności oraz jego poziomu w stosunku do wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej i realizowanych w szkole programów nauczania, opracowanych zgodnie z nią.
- Nauczyciel:
- informuje ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych oraz o postępach w tym zakresie;
- udziela uczniowi pomocy w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju;
- udziela uczniowi pomocy w nauce poprzez przekazanie informacji o tym, co zrobił dobrze i jak powinien się dalej uczyć;
- motywuje ucznia do dalszych postępów w nauce;
- dostarcza rodzicom informacji o postępach, trudnościach w nauce oraz specjalnych uzdolnieniach ucznia.
- Oceny są jawne dla ucznia i jego rodziców.
- Sprawdzone i ocenione pisemne prace kontrolne są udostępniane do wglądu uczniowi lub jego rodzicom.
- KRYTERIA OCENIANIA POSZCZEGÓLNYCH FORM AKTYWNOŚCI W RAMACH NAUKI MATEMATYKI
Ocenie podlegają: prace klasowe, kartkówki, odpowiedzi ustne, prace domowe, ćwiczenia praktyczne, praca ucznia na lekcji, prace dodatkowe oraz szczególne osiągnięcia. Uczeń ma obowiązek prowadzenia zeszytu przedmiotowego.
- Prace klasowe przeprowadza się w formie pisemnej, a ich celem jest sprawdzenie wiadomości i umiejętności ucznia z zakresu danego działu.
- Prace klasowe planuje się na zakończenie każdego działu.
- Uczeń jest informowany o planowanej pracy klasowej z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem.
- Przed każdą pracą klasową nauczyciel podaje jej zakres programowy.
- Każdą pracę klasową poprzedza lekcja powtórzeniowa (lub dwie lekcje), podczas której nauczyciel zwraca uwagę uczniów na najważniejsze zagadnienia z danego działu.
- Zasady uzasadniania oceny z pracy klasowej, jej poprawy oraz sposób przechowywania prac klasowych są zgodne z WZO.
- Praca klasowa umożliwia sprawdzenie wiadomości i umiejętności na wszystkich poziomach wymagań edukacyjnych – od koniecznego do wykraczającego.
- Zasada przeliczania oceny punktowej na stopień szkolny jest zgodna z WZO.
- Zadania z pracy klasowej są przez nauczyciela omawiane i poprawiane po oddaniu prac.
- Kartkówki przeprowadza się w formie pisemnej, a ich celem jest sprawdzenie wiadomości i umiejętności ucznia z zakresu programowego 2, 3 ostatnich jednostek lekcyjnych.
- Nauczyciel nie ma obowiązku uprzedzania uczniów o terminie i zakresie programowym kartkówki.
- Kartkówka jest tak skonstruowana, by uczeń mógł wykonać wszystkie polecenia w czasie nie dłuższym niż 15 minut.
- Kartkówka jest oceniana w skali punktowej, a liczba punktów jest przeliczana na ocenę zgodnie z zasadami WZO.
- Ocena z kartkówki może być poprawiona po ustaleniu z nauczycielem formy i terminu poprawy.
- Odpowiedź ustna obejmuje zakres programowy aktualnie realizowanego działu. Oceniając odpowiedź ustną, nauczyciel bierze pod uwagę:
- zgodność wypowiedzi z postawionym pytaniem,
- prawidłowe posługiwanie się pojęciami,
- zawartość merytoryczną wypowiedzi,
- sposób formułowania wypowiedzi,
- Praca domowa jest pisemną lub ustną formą ćwiczenia umiejętności i utrwalania wiadomości zdobytych przez ucznia podczas lekcji.
- Pisemną pracę domową uczeń wykonuje w zeszycie, w zeszycie ćwiczeń lub w formie zleconej przez nauczyciela.
- Brak pracy domowej oceniany jest zgodnie z umową nauczyciela z uczniami, przy uwzględnieniu WZO.
- Przy wystawianiu oceny za pracę domową nauczyciel bierze pod uwagę samodzielność i poprawność wykonania.
- Aktywność i praca ucznia na lekcji są oceniane , zależnie od ich charakteru, za pomocą plusów.
- Plus uczeń może uzyskać m.in. za samodzielne wykonanie krótkiej pracy na lekcji, krótką prawidłową odpowiedź ustną, aktywną pracę w grupie, pomoc koleżeńską na lekcji przy rozwiązaniu problemu, przygotowanie do lekcji.
- Nieprzygotowanie – np uczeń może uzyskać m.in. za brak przygotowania do lekcji (np. brak przyrządów, zeszytu, zeszytu ćwiczeń, brak utrwalonych wiadomości).
- Sposób przeliczania plusów na oceny jest zgodny z umową między nauczycielem i uczniami.
- Ćwiczenia praktyczne obejmują zadania praktyczne, które uczeń wykonuje podczas lekcji. Oceniając je, nauczyciel bierze pod uwagę:
- wartość merytoryczną,
- dokładność wykonania polecenia,
- staranność,
- w wypadku pracy w grupie stopień zaangażowania w wykonanie ćwiczenia.
- Prace dodatkowe obejmują dodatkowe zadania dla zainteresowanych uczniów, prace projektowe wykonane indywidualnie lub zespołowo, przygotowanie gazetki ściennej, wykonanie pomocy naukowych, prezentacji. Oceniając ten rodzaj pracy, nauczyciel bierze pod uwagę m.in.:
- wartość merytoryczną pracy,
- estetykę wykonania,
- wkład pracy ucznia,
- sposób prezentacji,
- oryginalność i pomysłowość pracy.
- Szczególne osiągnięcia uczniów, w tym udział w konkursach przedmiotowych, szkolnych i międzyszkolnych, są oceniane w zależności od tego jaki wynik uczeń uzyska.
- KRYTERIA WYSTAWIANIA OCENY NA PO PIERWSZYM PÓŁROCZU I NA KONIEC ROKU SZKOLNEGO
- Klasyfikacja śródroczna i roczna polega na podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia oraz ustaleniu oceny klasyfikacyjnej.
- Przy wystawianiu oceny śródrocznej lub rocznej nauczyciel bierze pod uwagę stopień opanowania poszczególnych działów tematycznych, oceniany na podstawie wymienionych w punkcie II różnych form sprawdzania wiadomości i umiejętności.
- Na koniec półrocza nie przewiduje się zaliczania materiału.
- ZASADY UZUPEŁNIANIA BRAKÓW I POPRAWIANIA OCEN
- Uczeń może poprawić każdą ocenę oprócz bardzo dobrej i celującej.
- Oceny z prac klasowych poprawiane są na poprawkowych pracach klasowych lub ustnie w terminie ustalonym z nauczycielem po omówieniu pracy klasowej i wystawieniu ocen.
- Ocena z kartkówki może być poprawiona po ustaleniu z nauczycielem formy i terminu poprawy.
- Oceny z odpowiedzi ustnych mogą być poprawione ustnie lub na pracach klasowych.
- Ocenę z pracy domowej lub ćwiczenia praktycznego uczeń może poprawić wykonując tę pracę ponownie.
- Uczeń może uzupełnić braki w wiedzy i umiejętnościach, biorąc udział w zajęciach dodatkowych.
- Sposób poprawiania klasyfikacyjnej oceny niedostatecznej semestralnej lub rocznej regulują przepisy WZO .
- ZASADY BADANIA WYNIKÓW NAUCZANIA
- Badanie wyników nauczania ma na celu diagnozowanie efektów kształcenia.
- Badanie to odbywa się w dwóch etapach:
- diagnozy wstępnej,
- diagnozy na koniec roku szkolnego.
- Wyniki uzyskane przez uczniów podczas tych diagnoz nie mają wpływu na ocenę semestralną i roczną.
VI.OCENIANIE PODCZAS NAUKI ZDALNEJ
Ocenianie podczas pracy zdalnej reguluje Statut Szkoły.
VII.POZIOMY WYMAGAŃ A OCENA SZKOLNA
Wyróżniono następujące wymagania programowe: konieczne (K), podstawowe (P), rozszerzające (R), dopełniające (D) .
- Wymagania konieczne (K) – obejmują wiadomości i umiejętności umożliwiające uczniowi dalszą naukę, bez których uczeń nie jest w stanie zrozumieć kolejnych zagadnień omawianych podczas lekcji i wykonywać prostych zadań nawiązujących do sytuacji z życia codziennego.
- Wymagania podstawowe (P) – obejmują wymagania z poziomu K oraz wiadomości stosunkowo łatwe do opanowania, przydatne w życiu codziennym, bez których nie jest możliwe kontynuowanie dalszej nauki.
- Wymagania rozszerzające (R) – obejmują wymagania z poziomów K i P oraz wiadomości i umiejętności o średnim stopniu trudności, dotyczące zagadnień bardziej złożonych i nieco trudniejszych, przydatnych na kolejnych poziomach kształcenia;
- Wymagania dopełniające (D) – obejmują wymagania z poziomów K, P i R oraz obejmują wiadomości i umiejętności złożone dotyczące zadań problemowych, o wyższym stopniu trudności.
Wymagania na poszczególne oceny szkolne:
ocena dopuszczająca – wymagania z poziomu K,
ocena dostateczna – wymagania z poziomów K i P,
ocena dobra – wymagania z poziomów: K, P i R,
ocena bardzo dobra – wymagania z poziomów: K, P, R i D,
ocena celująca – bezbłędne stosowanie wszystkich treści podstawy programowej z matematyki przewidziane dla danego etapu edukacyjnego oraz zakres wiedzy i umiejętności określony programem nauczania przedmiotu. Może wykazywać zainteresowania poszerzeniem wiedzy poprzez udział w różnego rodzaju konkursach matematycznych osiągając w nich wysokie wyniki. Bardzo sprawnie posługuje się zdobytymi wiadomościami, potrafi korzystać ze źródeł informacji oraz stosować ją w nowych sytuacjach. Wykazuje się bardzo aktywną postawą na lekcji.
SKALA OD OCENY NIEDOSTATECZNEJ DO CELUJĄCEJ:
Przy ocenianiu prac pisemnych nauczyciel stosuje następujące progi procentowe:
poniżej 30% możliwych do uzyskania punktów – niedostateczny
30% – 49,9% – dopuszczający
50% – 69,9% – dostateczny
70% – 85% – dobry
85,1% – 99 % – bardzo dobry
100% – celujący
Ocenianie uczniów posiadających orzeczenie lub opinię z poradni psychologiczno -pedagogicznej o dysfunkcjach wynika z indywidualnych dostosowań.
oprac. : ZESPÓŁ NAUCZYCIELI MATEMATYKI ZSP w Tucznej