PRZEDMIOTOWE ZASADY OCENIANIA Z JĘZYKA POLSKIEGO
w KLASACH IV – VIII SZKOŁY PODSTAWOWEJ
DOKUMENTY OKREŚLAJĄCE PRZEDMIOTOWE ZASADY OCENIANIA
- Nowa podstawa programowa nauczania języka. polskiego w szkole podstawowej z dnia z 14 lutego 2017 r. ;
- Rozporządzenie MEN z dnia 22 lutego 2019 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych;
- Statut szkoły i WZO;
- Program nauczania ogólnego j. polskiego w klasach IV – VIII szkoły podstawowej „NOWE Słowa na start ! ( Nowa Era; autor : Marlena Derlukiewicz) ;
- ,,Między nami”. Program nauczania języka polskiego w szkole podstawowej w klasach IV – VIII. ( GWO; autorzy: J. Piasta – Siechowicz, A. Łuczak, A. Murdzek, E. Prylińska).
CELE PRZEDMIOTOWYCH ZASAD OCENIANIA
* Informowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych ;
* Niesienie pomocy uczniowi w samodzielnym planowaniu swego rozwoju ;
* Motywowanie ucznia do dalszej pracy ;
* Dostarczenie rodzicom i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach, specjalnych uzdolnieniach ucznia ;
* Umożliwienie nauczycielowi doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno-wychowawczej ;
FORMY AKTYWNOŚCI UCZNIA PODLEGAJĄCE OCENIE W RAMACH NAUKI JĘZYKA POLSKIEGO :
- Wypowiedzi pisemne:
– prace klasowe ( wypracowania, testy);
– sprawdziany gramatyczne;
– prace ortograficzne;
– prace domowe (dłuższe formy wypowiedzi) ;
- Wypowiedzi ustne:
– odpowiedź dłuższa kilkuzdaniowa (treści literackie i językowe);
– kartkówki (traktowane jako odpowiedzi ustne);
– kultura żywego słowa (recytacja, czytanie, scenki, dramy, prezentacje teatralne);
W odpowiedzi ustnej ocenie podlega:
a) znajomość zagadnienia,
b) samodzielność wypowiedzi,
c) kultura języka,
d) precyzja, jasność, oryginalność ujęcia tematu.
- Aktywność, inwencja twórcza ucznia
- Formy dodatkowe (prace nadobowiązkowe):
– udział w konkursach polonistycznych artystycznych;
– udział w zajęciach pozalekcyjnych;
– prezentacje/referaty ;
- Przygotowanie do zajęć:
– prowadzenie zeszytu przedmiotowego;
– znajomość lektur;
– posiadanie obowiązkowych podręczników, zeszytów ćwiczeń i tekstów analizowanych lektur ;
KONTROLA I OCENA OSIĄGNIĘĆ UCZNIÓW:
- Prace klasowe, sprawdziany i prace ortograficzne są obowiązkowe. W razie absencji – uczeń musi napisać je po powrocie do szkoły w terminie wyznaczonym przez nauczyciela (konkretny termin i miejsce ustala nauczyciel).
- Wypowiedzi pisemne są zapowiadane co najmniej tydzień przed ich terminem (nie dotyczy to dyktand i kartkówek).
- Każda kartkówka i sprawdzian muszą zostać zaliczone w formie ustalonej z nauczycielem.
- Prace pisemne są sprawdzane i oddawane w ciągu dwóch tygodni, natomiast ocena z kartkówki powinna być przekazana na najbliższych lekcjach.
- Uczeń może poprawić ocenę ze sprawdzianu, kartkówki, odpowiedzi ustnej – zgodnie z zapisem zawartym w WZO. Poprawa jest jednorazowa i odbywa się w terminie i miejscu ustalonym przez nauczyciela (nieprzekraczającym jednak 2 tygodni).
- Wszystkie prace pisemne są archiwizowane przez rok ; uczeń lub rodzic / opiekun mają prawo wglądu do tych prac.
- Kartkówki traktowane są jako odpowiedź ustna, mogą być organizowane bez zapowiedzi.
- Odmowa odpowiedzi ustnej przez ucznia jest równoznaczna z wystawieniem mu oceny ndst.
- Nie ocenia się ucznia natychmiast po dłuższej usprawiedliwionej nieobecności w szkole. Uczeń dostaje określony czas na nadrobienie zaległego materiału i w tym czasie niezapisywane są mu nieprzygotowania do lekcji.
- Uczeń ma obowiązek uzupełnienia notatek (także zadań domowych) za czas swojej nieobecności jak najszybciej po powrocie do szkoły (w uzasadnionych przypadkach nauczyciel ma prawo zwolnić go z tego obowiązku lub określić, które partie notatek mogą być pominięte).
- Uczeń może zgłosić nieprzygotowanie do zajęć (tylko na początku lekcji) trzy razy w półroczu bez podania przyczyny.
- Pracą domową jest nie tylko praca pisemna, ale również przeczytanie tekstu kultury.
- Za aktywność oraz pracę podczas lekcji (w zależności od zaangażowania i trudności zadań) uczeń otrzymuje oceny lub plusy.
Uczeń może również otrzymać plusy (+) za:
- poprawne odrobienie pracy domowej
- wykonanie zadań dodatkowych
- przygotowanie krótkiej informacji np. referatu, prezentacji
- przyniesienie dodatkowych materiałów na lekcję
- aktywną indywidualną lub zbiorową pracę na lekcji.
Uczeń, który zgromadzi trzy plusy, otrzymuje ocenę bardzo dobrą.
- Prowadzenie zeszytu przedmiotowego jest obowiązkowe.
- Czynnikiem wpływającym na podniesienie oceny śródrocznej i rocznej jest wykonywanie dodatkowych zadań, szczególna aktywność na lekcji, osiągnięcia w konkursach szkolnych i pozaszkolnych.
- Na koniec semestru nie przewiduje się zaliczania materiału.
OCENIANIE TESTÓW I SPRAWDZIANÓW :
- Testy i sprawdziany są punktowane według oddzielnego schematu, w zależności od złożoności zagadnienia.
- Zasady oceniania prac pisemnych są zgodne z zasadami określonymi przez CKE.
- Ocenianie uczniów posiadających orzeczenia poradni o dysfunkcjach wynikają z indywidualnych dostosowań, bazę stanowią w/w wymagania.
- Ilość i częstotliwość pomiarów jest zależna od poziomu i możliwości intelektualnych klasy i w zależności od realizowanego programu modyfikowana. Stosuje się następujące progi procentowe na poszczególne stopnie szkolne:
SKALA OD OCENY NIEDOSTATECZNEJ DO CELUJĄCEJ :
PRACE PISEMNE
poniżej 30% możliwych do uzyskania punktów – niedostateczny
30% – 49,9% – dopuszczający
50% – 69,9% – dostateczny
70% – 85% – dobry
85,1% – 99% – bardzo dobry
100% – celujący
DYKTANDA o znacznym stopniu trudności :
0 błędów – cel
1 błąd – bdb
2 – 3 błędy – db
4 – 5 błędów – dst
6 – 7 błędów – dop
8 błędów – ndst
3 błędy interpunkcyjne = 1 błąd ortograficzny,
4 pomyłki (przestawienie liter, opuszczanie liter, opuszczanie znaków diakrytycznych)= 1 błąd ortograficzny.
Klasyfikacja i sposoby oznaczania błędów w wypowiedzi pisemnej :
rodzaj błędu | sposób oznaczenia |
błędy merytoryczne : a) rzeczowe b) logiczne
|
rzecz. log. |
błędy gramatyczne : a) fleksyjne b) składniowe c) słowotwórcze |
_ fleks. | skład. | słow. \ jęz. / leks. | fraz. _|
|
błędy wyrazowe :
a) leksykalne b) frazeologiczne |
|
błędy stylistyczne
|
styl. |
błędy pisowni : a) ortograficzne b) interpunkcyjne
|
ort. int. |
błędy graficzne /opuszczenie wyrazu lub liter w wyrazie/
|
graf.
|
ZASADY INFORMOWANIA O WYMAGANIACH I POSTĘPACH UCZNIA W NAUCE
- Wszystkie oceny są jawne i podawane uczniom na bieżąco, a rodzicom podczas zebrań, wywiadówek, nauczycielskich konsultacji ;
- nauczyciel przekazuje uczniowi ustny komentarz do każdej wystawionej oceny;
- do prac pisemnych mają wgląd uczeń i jego rodzice w trakcie bieżącego roku szkolnego;
- W razie zastrzeżeń rodziców (opiekunów prawnych) do oceny rocznej obowiązuje procedura określona przez statut szkoły.
WYMAGANIA NA POSZCZEGÓLNE OCENY
Ocena końcowa jest wypadkową ocen cząstkowych, które uczeń otrzyma w ciągu roku szkolnego.
Kryteria dotyczą oceniania na koniec etapu edukacyjnego.
OCENA CELUJĄCA
Uczeń:
- pracuje systematycznie, z dużym zaangażowaniem na każdej lekcji i w domu;
- wykazuje się inwencją twórczą, rozwija własne uzdolnienia;
- biegle posługuje się zdobytymi wiadomościami w rozwiązywaniu problemów teoretycznych lub praktycznych z programu nauczania danej klasy
- reprezentuje klasę, szkołę w konkursach przedmiotowych, w polonistycznym, ortograficznym, recytatorskim itp., kwalifikując się do dalszego etapu.
OCENA BARDZO DOBRA
Uczeń:
- opanował wiadomości i umiejętności zapisane w podstawie programowej przewidzianej do realizacji;
- samodzielnie rozwiązuje problemy i ćwiczenia o znacznym stopniu trudności;
- czyta ze zrozumieniem teksty kultury przewidziane w programie, potrafi analizować je samodzielnie, podejmuje próby interpretacji;
- posługuje się bogatym słownictwem i poprawnym językiem w mowie i w piśmie;
- bierze udział w konkursach tematycznie związanych z językiem polskim ;
- tworzy wypowiedzi pisemne zgodnie z wyznacznikami gatunkowymi, w większości – poprawne pod względem kompozycji, spójności wypowiedzi, językowym, ortograficznym i interpunkcyjnym;
- aktywnie uczestniczy w lekcjach;
- wykonuje prace domowe, często angażuje się w zadania dodatkowe.
OCENA DOBRA
Uczeń:
- w większości opanował wiadomości i umiejętności zapisane w podstawie programowej przewidzianej do realizacji;
- samodzielnie rozwiązuje zadania o niedużym lub średnim stopniu trudności, a przy niewielkiej pomocy nauczyciela – trudne;
- czyta ze zrozumieniem teksty kultury przewidziane w programie, samodzielnie odnajduje w nich informacje;
- w wypowiedziach ustnych i pisemnych popełnia niewiele błędów językowych, ortograficznych i stylistycznych;
- wypowiedzi cechuje poprawność merytoryczna;
- bierze czynny udział w lekcji;
- wykonuje prace domowe, czasem także nieobowiązkowe.
OCENA DOSTATECZNA
Uczeń:
- częściowo opanował wiadomości i umiejętności zapisane w podstawie programowej przewidzianej do realizacji;
- samodzielnie wykonuje tylko zadania łatwe;
- trudniejsze problemy i ćwiczenia rozwiązuje przy pomocy nauczyciela;
- odnajduje w tekście informacje podane wprost, rozumie dosłowne znaczenie większości wyrazów w tekstach dostosowanych do poziomu edukacyjnego;
- w wypowiedziach ustnych i pisemnych popełnia błędy językowe, ortograficzne i stylistyczne;
- wypowiedzi cechuje ubogie słownictwo;
- wypowiada się krótko, ale wypowiedź jest na ogół uporządkowana;
- niekiedy popełnia rażące błędy językowe zakłócające komunikację;
- rzadko aktywnie uczestniczy w lekcjach;
- wykonuje obowiązkowe prace domowe, ale popełnia w nich błędy.
OCENA DOPUSZCZAJĄCA
Uczeń:
- opanował w niewielkim stopniu umiejętności zapisane w podstawie programowej przewidzianej do realizacji;
- większość zadań, nawet bardzo łatwych, wykonuje jedynie przy pomocy nauczyciela;
- czyta niezbyt płynnie, niewłaściwie akcentuje wyrazy, nie stosuje odpowiedniej intonacji;
- ma problemy z czytaniem tekstów kultury, ale podejmuje próby ich odbioru;
- nie potrafi samodzielnie analizować i interpretować tekstów;
- w wypowiedziach ustnych i pisemnych popełnia rażące błędy utrudniające komunikację, ma ubogie słownictwo i trudności z formułowaniem nawet prostych zdań;
- nie jest aktywny na lekcjach, ale wykazuje chęć do pracy, stara się wykonywać polecenia nauczyciela;
- pracuje niesystematycznie, wymaga stałej zachęty do pracy;
- często nie potrafi samodzielnie wykonać pracy domowej, ale podejmuje próby.
OCENA NIEDOSTATECZNA
Uczeń:
- nie opanował podstawowych wiadomości, ma bardzo duże braki w wiedzy i umiejętnościach z zakresu podstawy programowej przewidzianej do realizacji ;
- ma kłopoty z techniką czytania, uniemożliwiające mu zrozumienie tekstu i niewynikające z niezależnych od niego problemów w uczeniu się;
- nie odnajduje w tekście informacji podanych wprost, nie rozumie dosłownego znaczenia wielu wyrazów w tekstach dostosowanych do poziomu edukacyjnego;
- nie wykonuje zadań ani poleceń nauczyciela;
- wykazuje się niechęcią do nauki;
- zaniedbuje wykonywanie prac domowych;
- nie angażuje się w pracę na lekcji.
OCENIANIE PODCZAS NAUKI ZDALNEJ
Ocenianie podczas pracy zdalnej reguluje Statut Szkoły.
oprac. : ZESPÓŁ HUMANISTYCZNY ZSP w Tucznej