PRZEDMIOTOWE ZASADY OCENIANIA
Z JĘZYKA ANGIELSKIEGO
W KLASACH I-III
SZKOŁY PODSTAWOWEJ
DOKUMENTY OKREŚLAJĄCE PRZEDMIOTOWE ZASADY OCENIANIA
- Nowa podstawa programowa nauczania języka angielskiego w szkole podstawowej z dnia 14 lutego 2017r.;
- Rozporządzenie MEN z dnia 22 lutego 2019 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych;
- Statut Szkoły i WZO;
- Program nauczania języka angielskiego dla klas I-III. I etap edukacyjny, edukacja wczesnoszkolna. Autor: Mariola Bogucka. Wydawnictwo Pearson.
CELE PRZEDMIOTOWYCH ZASAD OCENIANIA:
- Informowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych;
- Niesienie pomocy uczniowi w samodzielnym planowaniu swego rozwoju;
- Motywowanie ucznia do dalszej pracy;
- Dostarczenie rodzicom i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach, specjalnych uzdolnieniach ucznia;
- Umożliwienie nauczycielowi doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno-wychowawczej.
Przygotowanie do zajęć:
Uczeń systematycznie odrabia zadania domowe, na lekcję przynosi podręcznik, zeszyt ćwiczeń i zeszyt ( w kratkę) oraz przybory szkolne. Nieprzygotowanie do zajęć (brak zadań domowych, niegotowość do odpowiedzi) należy zgłaszać nauczycielowi na początku lekcji. Nieprzygotowanie można zgłaszać dwa razy w semestrze. Każde kolejne skutkuje oceną negatywną. Uczeń, który nie posiadał podręcznika, zeszytu ćwiczeń lub zeszytu przedmiotowego zobowiązany jest do uzupełnienia brakujących zadań i notatek na następną lekcję. Uczniowie nieobecni na lekcji również zobowiązani są do uzupełnienia brakujących zadań i notatek.
Sprawności podlegające ocenie:
– rozumienie ze słuchu,
– mówienie,
– pisanie,
– czytanie,
– zachowanie emocjonalno- społeczne.
SŁUCHANIE:
– uczeń uważnie słucha wypowiedzi innych uczniów i nauczyciela,
– uczeń rozumie polecenia nauczyciela,
– uczeń rozumie i posługuje się językiem, którym powszechnie porozumiewamy się na zajęciach,
– uczeń rozumie ogólny sens prostych sytuacji komunikacyjnych i prezentowanych historyjek i bajek,
– uczeń potrafi odnaleźć wybrane informacje z tekstu słuchanego,
– uczeń kształtuje i rozwija umiejętność domyślania się znaczeń nieznanych dotąd słów i zwrotów.
MÓWIENIE:
– uczeń potrafi powtórzyć za nauczycielem, nagraniem proste wyrazy i krótkie zwroty,
– uczeń poprawnie wypowiada poznane słowa/proste zdania,
– uczeń rozróżnia intonację zdań twierdzących i pytań i potrafi ją zastosować samodzielnie,
– uczeń samodzielnie potrafi zadać pytanie i udzielić odpowiedzi na pytanie
nauczyciela posługując się słownictwem poznanym na zajęciach.
PISANIE:
– uczeń potrafi pisać po śladzie , a następnie wg podanego wzoru ,
– uczeń potrafi zapisać słowa ze słuchu/ pamięci,
– uczeń przy wsparciu nauczyciela potrafi uzupełniać luki w tekście,
– uczeń potrafi przekazać prostą informację pisemną w oparciu o podany wzór ,
– uczeń z pomocą nauczyciela potrafi napisać krótki list, opowiadanie o sobie,
– uczeń potrafi w zespole lub indywidualnie przygotować projekt .
CZYTANIE:
– uczeń potrafi właściwie odczytać poznane słowa, zwroty, zdania,
– uczeń rozumie ogólny sens prostych tekstów,
-uczeń kształtuje umiejętność domyślania się znaczeń nieznanych słów na podstawie kontekstu i przedstawionych obrazków, zdjęć ,
-uczeń potrafi wyszukać potrzebne informacje w bardzo prostych i krótkich tekstach,
-uczeń potrafi zrozumieć i odczytać język stosowany na co dzień, np. w menu, życzeniach świątecznych, na pocztówkach, reklamach, w ankietach,
– uczeń potrafi korzystać ze słownika obrazkowego.
ROZWÓJ EMOCJONALNO- SPOŁECZNY:
– uczeń posiada umiejętność współpracy z innymi,
– uczeń chętnie pomaga innym,
– uczeń jest pracowity i obowiązkowy,
– uczeń uważa na lekcji i bierze w niej czynny udział,
– uczeń sam potrafi ocenić swoją pracę.
Formy oceniania postępów ucznia w klasach 1-3:
Ustne:
-śpiewanie piosenek, recytacja wierszy;
-proste wypowiedzi na określony temat;
-proste rozmowy w parach lub małych grupach sprawdzające umiejętność komunikowania się w określonych sytuacjach;
Pisemne:
– test sprawdzający umiejętność czytania, słuchania i pisania – po każdym rozdziale z podręcznika;
– kartkówka – częstotliwość nieokreślona (dotycząca do trzech lekcji wstecz);
– projekt – praca językowo – plastyczna;
-aktywność – oceniana na koniec semestru na podstawie ilości zdobytych plusów;
-praca w domu – sprawdzana na każdej lekcji, a oceniana około 2 – 3 razy
w semestrze.
OCENY
|
WYMAGANIA PROGRAMOWE NA POSZCZEGÓLNE OCENY |
CELUJĄCY | Uczeń:
– bezbłędnie opanował wszystkie treści podstawy programowej z przedmiotu przewidziane dla danego etapu edukacyjnego oraz zakres wiedzy i umiejętności określony programem nauczania przedmiotu.
|
BARDZO DOBRY | Uczeń:
1) gramatyka i słownictwo:
|
DOBRY | Uczeń:
1) gramatyka i słownictwo: |
DOSTATECZNY | Uczeń:
1) gramatyka i słownictwo: |
DOPUSZCZAJĄCY | Uczeń:
1) gramatyka i słownictwo: |
NIEDOSTATECZNY | Uczeń:
– nie opanował podstawowych wiadomości i umiejętności określonych podstawą programową, a braki w wiadomościach uniemożliwiają dalsze zdobywanie wiedzy; – jest bierny, nie interesuje się nauką przedmiotu i poprawianiem ocen. |
Kryteria oceniania sprawdzianów i testów:
Przy ocenianiu prac pisemnych stosuje się następujące progi procentowe na poszczególne stopnie szkolne:
poniżej 30% możliwych do uzyskania punktów – niedostateczny
30% – 49,9% – dopuszczający
50% – 69,9% – dostateczny
70% – 85% – dobry
85,1% – 99% – bardzo dobry
100% – celujący
W przypadku uczniów ze specyficznymi trudnościami w czytaniu i pisaniu lub ze stwierdzonymi deficytami rozwojowymi stosuje się obniżone wymagania , uwzględniając zalecenia zawarte w opinii poradni psychologiczno – pedagogicznej.
Możliwości ucznia są punktem wyjścia do formułowania wymagań, dlatego ocenia się przede wszystkim postępy i wkład pracy oraz wysiłek włożony w przyswojenie wiadomości przez danego ucznia.
Poprawianie ocen niekorzystnych:
– uczeń ma prawo do poprawienia oceny z testu lub sprawdzianu (w formie wyznaczonej przez nauczyciela); poprawa oceny winna nastąpić w ciągu dwóch tygodni od daty oddania prac;
– uczeń ma prawo do poprawy oceny z wypowiedzi ustnej oraz kartkówki po uprzednim uzgodnieniu z nauczycielem;
– uczeń może poprawić ocenę ze sprawdzianu lub testu tylko raz;
-w przypadku nieobecności na którejś z obowiązujących procedur oceniania, bez względu na jej przyczyny, uczeń ma obowiązek poddania się formie sprawdzania jego osiągnięć w trybie określonym przez nauczyciela;
– dwa razy w ciągu semestru uczeń może zgłosić brak przygotowania do zajęć- nieprzygotowanie należy zgłosić przed lekcją, każde kolejne nieprzygotowanie skutkuje oceną niedostateczną.
Oceny z testów diagnozujących wstawiane są na prośbę ucznia.