PRZEDMIOTOWE ZASADY OCENIANIA Z INFORMATYKI
w KLASACH IV – VIII SZKOŁY PODSTAWOWEJ
DOKUMENTY OKREŚLAJĄCE PRZEDMIOTOWE ZASADY OCENIANIA
- Nowa podstawa programowa nauczania informatyki w szkole podstawowej z dnia z 14 lutego 2017 r. ;
- Rozporządzenie MEN z dnia 22 lutego 2019 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych;
- Statut szkoły i WZO;
- Program nauczania informatyki w szkole podstawowej “Lubię to!” (Nowa Era;)
CELE PRZEDMIOTOWYCH ZASAD OCENIANIA
* Informowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych ;
* Niesienie pomocy uczniowi w samodzielnym planowaniu swego rozwoju ;
* Motywowanie ucznia do dalszej pracy ;
* Dostarczenie rodzicom i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach, specjalnych uzdolnieniach ucznia ;
* Umożliwienie nauczycielowi doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno-wychowawczej ;
FORMY AKTYWNOŚCI UCZNIA PODLEGAJĄCE OCENIE W RAMACH NAUKI INFORMATYKI:
- WYPOWIEDZI PISEMNE:
– prace klasowe (sprawdziany, testy);
– prace domowe ;
- WYPOWIEDZI USTNE:
– odpowiedź dłuższa kilkuzdaniowa obejmująca materiał z trzech ostatnich lekcji;
– kartkówki (traktowane jako odpowiedzi ustne);
- PRACE Z WYKORZYSTANIEM KOMPUTERA:
Podczas pracy z wykorzystaniem komputera ocenie podlega:
– dokładność, dobra organizacja pracy podczas wykonywania zadań wytwórczych;
– umiejętność korzystania z rysunków, schematów, instrukcji, posługiwania się oprogramowaniem
– twórcze rozwijanie problemów;
– wkład pracy w wykonanie zadania;
– samodzielność podczas wykonywania pracy;
– wykonanie pracy zgodnie z instrukcją;
- PRZYGOTOWANIE DO ZAJĘĆ:
– posiadanie zeszytu przedmiotowego i podręcznika;
- FORMY DODATKOWE (PRACE NADOBOWIĄZKOWE):
– udział w konkursach przedmiotowych;
– prezentacje;
– prowadzenie zeszytu przedmiotowego;
– przyniesienie dodatkowych materiałów na zajęcia;
KONTROLA I OCENA OSIĄGNIĘĆ UCZNIÓW:
- Prace klasowe, testy i sprawdziany są obowiązkowe. W razie absencji – uczeń musi napisać je po powrocie do szkoły w terminie wyznaczonym przez nauczyciela (konkretny termin i miejsce ustala nauczyciel).
- Wypowiedzi pisemne są zapowiadane co najmniej tydzień przed ich terminem (nie dotyczy to i kartkówek).
- Każda kartkówka i sprawdzian muszą zostać zaliczone w formie ustalonej
z nauczycielem. Brak zaliczenia pracy pisemnej nauczyciel oznacza wpisując w rubrykę ocen
„0”. Po upływie dwóch tygodni, od pojawienia się takiego wpisu w dzienniku i/lub powrotu
ucznia po dłuższej nieobecności do szkoły, nauczyciel wpisuje obok „0” ocenę ndst. - Prace pisemne są sprawdzane i oddawane w ciągu dwóch tygodni, natomiast ocena z kartkówki powinna być przekazana na najbliższych lekcjach.
- Uczeń może poprawić ocenę ze sprawdzianu, kartkówki, odpowiedzi ustnej – zgodnie z zapisem zawartym w WSO. Poprawa jest jednorazowa i odbywa się w terminie i miejscu ustalonym przez nauczyciela (nieprzekraczającym jednak 2 tygodni).
- Wszystkie prace pisemne są archiwizowane przez rok ; uczeń lub rodzic / opiekun mają prawo wglądu do tych prac.
- Kartkówki traktowane są jako odpowiedź ustna, mogą być organizowane bez zapowiedzi.
- Nie ocenia się ucznia natychmiast po dłuższej usprawiedliwionej nieobecności w szkole. Uczeń dostaje określony czas na nadrobienie zaległego materiału i w tym czasie niezapisywane są mu nieprzygotowania do lekcji.
- Uczeń ma obowiązek uzupełnienia notatek (także zadań domowych) za czas swojej nieobecności jak najszybciej po powrocie do szkoły (w uzasadnionych przypadkach nauczyciel ma prawo zwolnić go z tego obowiązku lub określić, które partie notatek mogą być pominięte).
- Uczeń może zgłosić nieprzygotowanie do zajęć lub brak zadania, tylko na początku lekcji, dwa razy w półroczu bez podania przyczyny z wyłączeniem zajęć, na których odbywają się zapowiedziane kartkówki i sprawdziany.
- Pracą domową jest nie tylko praca pisemna, ale również praca wytwórcza, której uczeń nie zdążył wykonać podczas zajęć lub nie wykonał z powodu nieobecności na lekcji.
- Za aktywność oraz pracę podczas lekcji (w zależności od zaangażowania i trudności zadań) uczeń otrzymuje oceny lub plusy.
Uczeń może otrzymać plusy (+) za:
- poprawne odrobienie pracy domowej
- wykonanie zadań dodatkowych
- przygotowanie krótkiej informacji np. referatu, prezentacji
- przyniesienie dodatkowych materiałów na lekcję
- aktywną indywidualną lub zbiorową pracę na lekcji.
Uczeń, który zgromadzi trzy plusy, otrzymuje ocenę bardzo dobrą.
- Prowadzenie zeszytu przedmiotowego jest obowiązkowe.
- Na koniec semestru nie przewiduje się zaliczania materiału.
- Czynnikiem wpływającym na podniesienie oceny śródrocznej i rocznej jest wykonywanie dodatkowych zadań, szczególna aktywność na lekcji, osiągnięcia w konkursach szkolnych i pozaszkolnych.
- Na koniec semestru nie przewiduje się zaliczania materiału.
OCENIANIE TESTÓW I SPRAWDZIANÓW :
- Testy i sprawdziany są punktowane według oddzielnego schematu, w zależności od złożoności zagadnienia.
- Ocenianie uczniów posiadających orzeczenia poradni o dysfunkcjach wynikają z indywidualnych dostosowań, bazę stanowią w/w wymagania.
- Ilość i częstotliwość pomiarów jest zależna od poziomu i możliwości intelektualnych klasy i w zależności od realizowanego programu modyfikowana. Punkty są przeliczane na oceny według zasad pomiaru dydaktycznego:
SKALA OD OCENY NIEDOSTATECZNEJ DO CELUJĄCEJ :
PRACE PISEMNE
Przy ocenianiu prac pisemnych nauczyciel stosuje następujące zasady przeliczania punktów na ocenę:
poniżej 30% możliwych do uzyskania punktów – niedostateczny
30% – 49,9% – dopuszczający
50% – 69,9% – dostateczny
70% – 85% – dobry
85,1% – 99 % – bardzo dobry
100% – celujący
Ocenianie uczniów posiadających orzeczenie lub opinię z poradni wynika z indywidualnych dostosowań.
ZASADY INFORMOWANIA O WYMAGANIACH I POSTĘPACH UCZNIA W NAUCE
- Wszystkie oceny są jawne i podawane uczniom na bieżąco, a rodzicom podczas zebrań, wywiadówek, nauczycielskich konsultacji ;
- nauczyciel przekazuje uczniowi ustny komentarz do każdej wystawionej oceny;
- do prac pisemnych mają wgląd uczeń i jego rodzice w trakcie bieżącego roku szkolnego;
- W razie zastrzeżeń rodziców (opiekunów prawnych) do oceny rocznej obowiązuje procedura określona przez statut szkoły.
WYMAGANIA NA POSZCZEGÓLNE OCENY
Kryteria oceniania osiągnięć uczniów.
- dopuszczającą – uczeń powinien wykazać się znajomością podstawowych pojęć z zakresu wiedzy komputerowej, ćwiczenia praktycznie wykonuje tylko z pomocą nauczyciela, potrafi wymienić programy na których wykonywał ćwiczenia w pracowni komputerowej;
- dostateczną – uczeń powinien wykazać się znajomością podstawowych pojęć z zakresu wiedzy komputerowej, zna budowę komputera i potrafi wymienić programy na których wykonywał ćwiczenia w pracowni komputerowej, ćwiczenia praktycznie wykonuje z pomocą nauczyciela;
- dobrą – uczeń powinien wykazać się znajomością wiedzy komputerowej oraz z zakresu technologii informatycznej, wyjaśniać podstawowe pojęcia informatyczne i komputerowe; zna budowę komputera; ćwiczenia praktycznie wykonuje samodzielnie (ale z błędami);
- bardzo dobrą – uczeń powinien wykazać się znajomością wiedzy komputerowej oraz z zakresu technologii informatycznej, wyjaśniać podstawowe pojęcia informatyczne i komputerowe; zna budowę komputera; ćwiczenia praktycznie wykonuje samodzielnie;
- celującą – uczeń powinien samodzielnie rozwijać swoje zainteresowania i wykazywać się wiedzą z informatyki, łączyć i wykorzystywać wiadomości z rożnych dziedzin wiedzy, ćwiczenia praktycznie wykonuje samodzielnie ze szczególną starannością i estetyką.
- niedostateczną – uczeń nie zna podstawowych pojęć z zakresu wiedzy komputerowej, nie wykonuje ćwiczeń praktycznych mimo pomocy nauczyciela, unika wykonywania tych ćwiczeń, nie potrafi wymienić programy które są używane do wykonywania ćwiczeń w pracowni komputerowej; nie wykonuje zadanego zadania domowego. Uczeń włącza i korzysta z programów, które nie są potrzebne do wykonania zadania ani też nie są zlecone do włączenia przez nauczyciela. Uczeń przedstawia cudzą pracę (wykonane ćwiczenie) jako swoją pracę.
W czasie nauczania on-line uczniowie oprócz powyższych wymagań powinien:
- włączyć kamerę i ma być ona włączona przez całą długość połączenia;
- w czasie lekcji on-line ma być widoczny uczeń z podpisem imieniem i nazwiskiem (nie dopuszczalne jest umieszczanie tapet, obrazów – na których nie widać ucznia, oraz podpis inny niż imieniem i nazwiskiem);
- uczeń wysyła wykonane prace na podany przez nauczyciela adres e-mail.
Ocena śródroczna jest wystawiana na podstawie ocen i pracy w ciągu całego półrocza.
Ocena roczna jest wystawiana na podstawie ocen i pracy w ciągu całego roku (od początku roku szkolnego – od września).