PRZEDMIOTOWE ZASADY OCENIANIA Z FIZYKI
- Celem oceniania na lekcjach fizyki jest:
- Rozpoznanie przez nauczyciela poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w odniesieniu do wymagań programu nauczania oraz możliwości ucznia.
- Informowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i postępach w tym zakresie.
- Wskazanie uczniowi sposobów pracy, które zapewnią mu jeszcze lepsze wyniki.
- Motywowanie ucznia do dalszej pracy.
- Dostarczenie nauczycielowi informacji na temat efektywności jego nauczania, prawidłowości doboru metod pracy z uczniem.
- Obszary aktywności ucznia podlegające ocenie:
- Odpowiedź ustna z trzech ostatnich lekcji (ocenę niesatysfakcjonującą uczeń może poprawić).
- Aktywność – aktywność ucznia ( za pomocą +; trzy plusy ocena 5, dwa plusy ocena 4, jeden plus ocena 3, aktywność może być oceniona również oceną).
Uczeń może otrzymać plusy (+) za:
– poprawne odrobienie pracy domowej
– wykonanie zadań dodatkowych
– przygotowanie krótkiej informacji np. referatu, prezentacji
– przyniesienie dodatkowych materiałów na lekcję
– aktywną indywidualną lub zbiorową pracę na lekcji.
- Zadania domowe – za brak pracy domowej uczeń otrzymuje wpis do dziennika „bz”, którą uczeń może poprawić w uzgodnionym z nauczycielem najbliższym terminie.
- Sprawdziany pisemne lub testy – po każdym dziale .O ich formie i czasie uczeń zostanie powiadomiony co najmniej z tygodniowym wyprzedzeniem. Każda praca klasowa poprzedzona będzie podaniem szczegółowego zakresu treści oraz lekcją powtórzeniową. Sprawdziany są do wglądu dla osób zainteresowanych. Sprawdziany są obowiązkowe, jeśli uczeń nie pisze sprawdzianu w wyznaczonym terminie powinien tę pracę napisać w uzgodnionym z nauczycielem nowym terminie. Ocenę niedostateczną uczeń może poprawić.
- Kartkówki– z jednostek tematycznych wiążących się ze sobą ( co najwyżej z trzech lekcji) . Kartkówki nie muszą być zapowiadane. Trwają 15 min. Kartkówkę uczeń może poprawić ustnie.
- Ocena półroczna/roczna– jeżeli jasno wynika z ocen cząstkowych nie może być poprawiana o cały stopień.
- Konkursy i olimpiady.
- Uczeń może zgłosić 2 nieprzygotowania do lekcji w ciągu półrocza, wówczas otrzymuje wpis do dziennika „np.” (nieprzygotowanie uczeń zgłasza na początku lekcji), następne nieprzygotowania skutkują oceną niedostateczną.
- Prowadzenie zeszytu przedmiotowego jest obowiązkowe.
- Czynnikiem wpływającym na podniesienie oceny śródrocznej i rocznej jest wykonywanie dodatkowych zadań, szczególna aktywność na lekcji, osiągnięcia w konkursach szkolnych i pozaszkolnych.
- Na koniec półrocza nie przewiduje się zaliczania materiału.
- Przy ocenianiu prac pisemnych nauczyciel stosuje następujące progi procentowe:
poniżej 30% możliwych do uzyskania punktów – niedostateczny
30% – 49,9% – dopuszczający
50% – 69,9% – dostateczny
70% – 85% – dobry
85,1% – 99% – bardzo dobry
100% – celujący
III. Ogólne wymagania z fizyki na poszczególne oceny szkolne
W przypadku uczniów ze specyficznymi trudnościami w czytaniu i pisaniu lub ze stwierdzonymi deficytami rozwojowymi stosuje się obniżone wymagania , uwzględniając zalecenia zawarte w opinii poradni psychologiczno – pedagogicznej.
Możliwości ucznia są punktem wyjścia do formułowania wymagań, dlatego ocenia się przede wszystkim postępy i wkład pracy oraz wysiłek włożony w przyswojenie wiadomości przez danego ucznia.
Ocena dopuszczająca : poziom wymagań – konieczny
Uczeń:
- opanował minimum wiedzy i umiejętności praktycznych niezbędnych do dalszej nauki,
- z pomocą nauczyciela odpowiada na proste pytania,
- umie zastosować zdobytą wiedzę w życiu codziennym,
- potrafi organizować własne uczenie się,
- systematycznie prowadzi dokumentację lekcji,
- umie współpracować w grupie.
Ocena dostateczna : poziom wymagań – podstawowy
Uczeń:
- potrafi samodzielnie się uczyć,
- odtwarza podstawowe wiadomości,
- potrafi wyjaśnić podstawowe zależności,
- porównuje, klasyfikuje, ilustruje,
- potrafi posługiwać się znanymi środkami dydaktycznymi.
Ocena dobra : poziom wymagań – rozszerzający
Uczeń:
- sporządza notatki słowne, graficzne,
- wykazuje się wiedzą teoretyczną nie związaną z praktyką życia codziennego,
- uzasadnia, analizuje, wnioskuje.
Ocena bardzo dobra : poziom wymagań – dopełniający
Uczeń:
- samodzielnie myśli,
- rozwiązuje zadania o podwyższonym stopniu trudności,
- potrafi sformułować wniosek i hipotezę na podstawie danych,
- przeprowadza obliczenia o dużym stopniu trudności,
- stosuje wiadomości i umiejętności fizyczne do rozwiązywania problemów z innych dziedzin wiedzy.
Ocena celująca : poziom wymagań – wykraczający
Uczeń:
- osiąga sukcesy w konkursach wiedzy fizycznej,
- bezbłędnie opanował wszystkie treści i umiejętności podstawy programowej przewidziane dla danego etapu edukacyjnego ,
- wykazuje się logicznym myśleniem,
- stawia problemy i rozwiązuje je w sposób twórczy,
- bezbłędnie posługuje się językiem fizycznym.
Przedmiotowe zasady oceniania z fizyki – nauczanie zdalne
W PZO w okresie nauczania zdalnego obowiązują takie same założenia ogólne, cele oraz obszary aktywności ucznia podlegające ocenie jak w PZO w nauczaniu stacjonarnym.
- Głównym kanałem łączności oraz wymiany informacji z fizyki pomiędzy nauczycielem, a uczniem jest aplikacja Teams oraz dziennik elektroniczny Synergia Librus.
- Zdalne monitorowanie i ocenianie postępów uczniów odbywać się będzie poprzez:
– aktywność podczas lekcji on-line – plusy (zgodnie PZO)
– odpowiedzi ustne on-line
– notatki z lekcji sprawdzane wyrywkowo przesyłane jako scan lub zdjęcie – plusy
– kartkówki, sprawdziany przeprowadzone w formie testów on-line (z wcześniejszą informacją o terminie i zakresie materiał), uczeń, który w wyznaczonym terminie nie napisał pracy klasowej, sprawdzianu, kartkówki ma obowiązek je zaliczyć w formie i czasie ustalonym z nauczycielem
– za sprawdzian napisany zdalnie uczeń otrzymuje ocenę o wadze 2.
– przesyłanie do nauczyciela rozwiązań zleconych prac wskazany przez nauczyciela w określonym terminie (e-mail nauczyciela, dziennik elektroniczny, zadania w aplikacji Teams); wszystkie formy zaplanowane przez nauczyciela są obowiązkowe tzn. uczeń musi je wykonać.
- W przypadku choroby ucznia lub innych okoliczności uniemożliwiających terminowe przesłanie prac np. awaria sprzętu opiekun/rodzic jest zobowiązany zgłosić ten fakt nauczycielowi lub wychowawcy klasy i ustalić nową formę i czas zaliczenia.
- Oceny uzyskane podczas nauki zdalnej będzie można poprawić na konsultacjach po uzgodnieniu z nauczycielem sposobu i terminu poprawy.
- Pozostałe ustalenia są zgodne z wcześniej podanymi kryteriami oceniania.