PRZEDMIOTOWE ZASADY OCENIANIA
EDUKACJA DLA BEZPIECZEŃSTWA
KLASA VIII
- Rozporządzenie MEN z dnia 22 lutego 2019 r. w sprawie warunków i sposobów oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych.
- Program nauczania Edukacji dla bezpieczeństwa w klasie VIII autorstwa Barbary Boniek.
- Statut szkoły i WZO.
METODY SPRAWDZANIA OSIĄGNIĘĆ UCZNIA:
- Sprawdziany, testy – obejmują partię materiału z określonego działu. Zapowiedziane z tygodniowym wyprzedzeniem. Uczeń nieobecny powinien zgłosić się do nauczyciela i uzgodnić z nim termin napisania pracy lub odpowiedzi ustnej.
Uczeń ma prawo do poprawy oceny ze sprawdzianów (tylko raz poprawia daną pracę)
- Kartkówka – obejmuje materiał z trzech ostatnich lekcji.
- Odpowiedź ustna – wypowiedź na pytanie nauczyciela, obejmuje zakres trzech ostatnich lekcji.
- Zadanie domowe – każda zadana praca domowa powinna być sprawdzona przez nauczyciela, nie zawsze musi być oceniona.
- Aktywność na lekcji – uczniowie mogą otrzymywać ,,plusy” za aktywność na lekcji. Trzy plusy mogą składać się na ocenę bardzo dobrą.
- Praca w grupach – ocenianiu podlega trafność argumentów, wkład w pracę grupy, stopień realizacji, umiejętne wykorzystanie pomocy dydaktycznych.
- Ćwiczenia, sytuacje symulowane – ocenianiu podlega prezentowanie umiejętności, w szczególności udzielania pierwszej pomocy, rozwiązywania sytuacji problemowych.
- Prezentacje multimedialne – uczniowie mogą przygotować prezentacje dotyczące treści nauczania.
- Zeszyt – oceniana jest systematyczność, estetyka oraz zadania domowe.
KRYTERIA OCENIANIA NA POSZCZEGÓLNE OCENY
OCENA CELUJĄCA
Uczeń: w pełni opanował wiedzę i umiejętności określone programem nauczania,
– rozwija własne zainteresowania,
– dzieli się z klasą swoją wiedzą i umiejętnościami,
– potrafi argumentować,
– wykazuje się aktywnością w czasie zajęć,
– wykonuje szereg zadań dodatkowych z własnej inicjatywy,
– potrafi zastosować wiedzę i umiejętności w sytuacjach nietypowych,
– osiąga sukcesy w konkursach, olimpiadach, turniejach.
OCENA BARDZO DOBRA
Uczeń:
– opanował pełen zakres wiedzy i umiejętności przewidziany w podstawie programowej
– wykorzystuje wiedzę z innych dziedzin do rozwiązywania sytuacji problemowych,
– korzysta z różnych źródeł informacji,
– potrafi samodzielnie rozwiązać sytuacje problemowe przedstawione przez
nauczyciela,
– wykazuje się aktywnością na zajęciach,
– bezbłędnie przedstawia algorytmy postępowania w różnorodnych sytuacjach,
– właściwie korzysta ze sprzętu niezbędnego do realizacji zajęć,
– umie kierować działaniami we współpracy z grupą,
OCENA DOBRA
Uczeń:
– opanował materiał podstawy programowej w stopniu zadowalającym,
– wykorzystuje różne źródła informacji,
– poprawnie rozumuje w kategoriach przyczynowo-skutkowych,
– aktywnie uczestniczy w zajęciach,
– podejmuje wybrane zadania dodatkowe,
– poprawnie przedstawia algorytmy postępowania w różnorodnych sytuacjach,
– dokonuje porównań typowych sytuacji,
– samodzielnie realizuje zadania powierzone przez nauczyciela.
OCENA DOSTATECZNA
Uczeń:
– częściowo opanował podstawowe wiadomości i umiejętności umożliwiające podjęcie niezbędnych działań ratunkowych,
– przy pomocy nauczyciela podejmuje proste zadania,
– w czasie zajęć samodzielnie wykonuje proste zadania zlecone przez nauczyciela,
– przejawia przeciętną aktywność,
– wykonuje samodzielnie proste zadania, które przydzieli mu grupa.
OCENA DOPUSZCZAJĄCA
Uczeń:
– wykazuje znaczne braki w wiedzy i umiejętnościach przewidzianych podstawą programową, jednak nie przekreślają one możliwości dalszego kształcenia się,
– potrafi z pomocą nauczyciela wykonać proste czynności,
– pracuje niesystematycznie.
OCENA NIEDOSTATECZNA
Uczeń:
– pracuje niesystematycznie,
– nie wykazuje zainteresowania przedmiotem,
– nie prowadzi zeszytu,
– nie opanował wiedzy i umiejętności niezbędnych do dalszego kształcenia,
– nie potrafi udzielić odpowiedzi, rozwiązać zadania nawet przy pomocy nauczyciela.
KRYTERIA OCENIANIA PRAC PISEMNYCH:
100% – ocena celująca
85,1% – 99% – ocena bardzo dobra
70% – 85% – ocena dobra
50% – 69,9% – ocena dostateczna
30% – 49,9% – ocena dopuszczająca
30% – 0% – ocena niedostateczna
OCENA UCZNIÓW Z ZALECENIAMI PPP
Ocenianie uczniów posiadających orzeczenie z poradni o dysfunkcjach wynika z indywidualnych dostosowań.
ZGODNIE Z WEWNĄTRZSZKOLNYMI ZASADAMI OCENIANIA OCENY ŚRÓDROCZNE I KOŃCOWE OBOWIĄZUJĄ W NASTĘPUJĄCEJ SKALI:
▪ stopień celujący – 6
▪ stopień bardzo dobry – 5
▪ stopień dobry – 4
▪ stopień dostateczny – 3
▪ stopień dopuszczający – 2
▪ stopień niedostateczny – 1
Nauczyciel może stosować cząstkowe ,,+’’. Za trzy ,,+” uczeń uzyskuje ocenę bardzo dobrą, za 2 ,,+” ocenę dobrą, za jeden ,,+” ocenę dostateczną.
Uczeń w ciągu półrocza ma prawo zgłosić nieprzygotowanie do lekcji bez uzasadnienia przyczyny 1 raz.
Swoje nieprzygotowanie uczeń zgłasza przed lekcją. Nauczyciel wpisuje do zeszytu przedmiotowego ,,nieprzygotowany” i datę, a do dziennika lekcyjnego skrót ,,np.”
Wszystkie oceny są jawne.
Prace klasowe na prośbę rodzica są udostępniane .
Na miesiąc przed końcem półrocza uczeń jest informowany o ocenie niedostatecznej .
Na tydzień przed radą klasyfikacyjną uczniowie są zapoznani z końcową oceną śródroczną/końcoworoczną.
Uczeń może poprawić ocenę w terminie do dwóch tygodni od jej otrzymania lub w terminie ustalonym przez nauczyciela. Jedynie ocena wyższa uzyskana z poprawy jest wstawiana do dziennika. Uczeń może tylko raz podejść do poprawy.