Przedmiotowe zasady oceniania – CHEMIA
I Ogólne założenia przedmiotowych zasad oceniania z chemii.
- Pogłębianie wiedzy o procesach chemicznych zachodzących w otaczającym świecie:
- a) wyjaśnienie właściwości substancji i przebiegu procesów chemicznych na podstawie poznanych modeli, teorii,
b)wykazanie się znajomością podstawowych pojęć i praw chemicznych, nomenklatury oraz symboliki chemicznej,
c)rozumienie zjawisk i procesów chemicznych,
d)zastosowanie terminologii chemicznej do opisu obserwacji.
- Rozumienie znaczenia chemii w rozwoju cywilizacji :
a)posługiwanie się zdobytą wiedzą pozwalającą wykorzystać dostępne dane do opisu zjawisk i rozwiązywania problemów praktycznych, teoretycznych i obliczeniowych.
- b) dokonywanie krytycznej selekcji informacji oraz prezentowania i uzasadniania własnych poglądów w oparciu o zdobytą wiedzę.
- c) umiejętność powiązania faktów i zjawisk z uwzględnieniem ich biologicznego znaczenia.
- Rozbudzenie zainteresowania naukami chemicznymi poprzez ukazanie ich osiągnięć i problemów:
- a) wykorzystanie zdobytej wiedzy i umiejętności do rozwiązywania problemów spotykanych w życiu codziennym,
b)stawianie prostych hipotez interpretujących informacje,
- c) projektowanie nowych doświadczeń w oparciu o posiadaną wiedzę i umiejętności,
- d) stosowanie różnorodnych środków chemicznych w życiu codziennym i w środowisku naturalnym,
- e) gotowość dalszego kształcenia w zakresie chemii i nauk przyrodniczych i rozwijania w sobie dociekliwości poznawczej.
II Cele przedmiotowych zasad oceniania:
- Sprawdzenie wiadomości ucznia.
- Motywowanie ucznia do pracy.
- Poinformowanie ucznia o poziomie jego wiedzy.
- Pomoc w zaplanowaniu pracy ucznia.
- Poinformowanie rodziców o postępach ucznia (uzdolnienia, trudności).
- Samoocena nauczyciela i ewentualna korekta metod pracy.
III Obszary aktywności ucznia podlegające ocenie:
- Odpowiedź ustna z trzech ostatnich lekcji (ocenę niesatysfakcjonującą uczeń może poprawić).
- Aktywność – aktywność ucznia ( za pomocą +; trzy plusy ocena 5, dwa plusy ocena 4, jeden plus ocena 3, aktywność może być oceniona również oceną).
Uczeń może otrzymać plusy (+) za:
– poprawne odrobienie pracy domowej
– wykonanie zadań dodatkowych
– przygotowanie krótkiej informacji np. referatu, prezentacji
– przyniesienie dodatkowych materiałów na lekcję
– aktywną indywidualną lub zbiorową pracę na lekcji.
- Zadania domowe – za brak pracy domowej uczeń otrzymuje wpis do dziennika „bz”, którą uczeń może poprawić w uzgodnionym z nauczycielem najbliższym terminie.
- Sprawdziany pisemne lub testy – po każdym dziale .O ich formie i czasie uczeń zostanie powiadomiony co najmniej z tygodniowym wyprzedzeniem. Każda praca klasowa poprzedzona będzie podaniem szczegółowego zakresu treści oraz lekcją powtórzeniową. Sprawdziany są do wglądu dla osób zainteresowanych. Sprawdziany są obowiązkowe, jeśli uczeń nie pisze sprawdzianu w wyznaczonym terminie powinien tę pracę napisać w uzgodnionym z nauczycielem nowym terminie. Ocenę niedostateczną uczeń może poprawić.
- Kartkówki – z jednostek tematycznych wiążących się ze sobą( co najwyżej z trzech lekcji) , w zależności od potrzeb. Kartkówki nie muszą być zapowiadane. Trwają 15 min. Kartkówkę uczeń może poprawić ustnie.
- Ocena semestralna/roczna– jeżeli jasno wynika z ocen cząstkowych nie może być poprawiana o cały stopień.
- Konkursy i olimpiady.
- Uczeń może zgłosić 2 nieprzygotowania do lekcji w ciągu półrocza, wówczas otrzymuje wpis do dziennika „np.” (nieprzygotowanie uczeń zgłasza na początku lekcji), następne nieprzygotowania skutkują oceną niedostateczną.
- Prowadzenie zeszytu przedmiotowego jest obowiązkowe.
- Czynnikiem wpływającym na podniesienie oceny śródrocznej i rocznej jest wykonywanie dodatkowych zadań, szczególna aktywność na lekcji, osiągnięcia w konkursach szkolnych i pozaszkolnych.
- Na koniec semestru nie przewiduje się zaliczania materiału.
- Przy ocenianiu prac pisemnych nauczyciel stosuje następujące progi procentowe:
poniżej 30% możliwych do uzyskania punktów – niedostateczny
30% – 49,9% – dopuszczający
50% – 69,9% – dostateczny
70% – 85% – dobry
85,1% – 99% – bardzo dobry
100% – celujący
OCENA OSIĄGNIĘĆ UCZNIA
Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który :
- bezbłędnie opanował wszystkie treści i umiejętności podstawy programowej przewidziane dla danego etapu edukacyjnego ,
- potrafi stosować wiadomości w sytuacjach nietypowych (problemowych),
- umie formułować problemy i dokonywać analizy lub syntezy nowych zjawisk,
- proponuje rozwiązania nietypowe,
- wykazuje się bardzo aktywną postawą podczas lekcji,
- osiąga sukcesy w konkursach i olimpiadach chemicznych szczebla wyższego niż szkolny
Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który :
- opanował w pełnym zakresie wiadomości i umiejętności określone programem
- potrafi stosować zdobytą wiedzę do rozwiązywania problemów i zadań w nowych sytuacjach
- wykazuje dużą samodzielność i potrafi bez pomocy nauczyciela korzystać z różnych źródeł wiedzy, np. ukł. okresowego pierwiastków, wykresów, tablic, zestawień
- potrafi planować i bezpiecznie przeprowadzać eksperymenty chemiczne
- potrafi biegle pisać i samodzielnie uzgadniać równania reakcji chemicznych
Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który :
- opanował w dużym zakresie wiadomości i umiejętności określone programem
- poprawnie stosuje wiadomości i umiejętności do samodzielnego rozwiązywania typowych zadań lub problemów
- potrafi bezpiecznie przeprowadzać doświadczenia chemiczne
- potrafi korzystać z układu okresowego pierwiastków, wykresów, tablic i innych źródeł wiedzy chemicznej
- potrafi pisać i uzgadniać równania reakcji chemicznych
Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który :
- opanował w podstawowym zakresie te wiadomości i umiejętności określone programem, które są konieczne do dalszego kształcenia
- poprawnie stosuje wiadomości i umiejętności do rozwiązywania, typowych zadań lub problemów, z pomocą nauczyciela
- potrafi korzystać z pomocą nauczyciela z ukł. okresowego pierwiastków, wykresów, tablic i innych źródeł wiedzy chemicznej
- z pomocą nauczyciela potrafi bezpiecznie przeprowadzać doświadczenia chemiczne
- z pomocą nauczyciela potrafi pisać i uzgadniać równania reakcji chemicznych
Ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który:
- ma braki w opanowaniu wiadomości i umiejętności określonych programem, ale braki te nie przekreślają możliwości dalszego kształcenia
- rozwiązuje z pomocą nauczyciela, typowe zadania teoretyczne lub praktyczne o niewielkim stopniu trudności
- z pomocą nauczyciela potrafi bezpiecznie przeprowadzać bardzo proste doświadczenia chemiczne , pisać proste wzory chemiczne i proste równania chemiczne
Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który :
- nie opanował tych wiadomości i umiejętności określonych programem, które są konieczne do dalszego kształcenia
- nie potrafi rozwiązywać zadań teoretycznych lub praktycznych o elementarnym stopniu trudności nawet przy pomocy nauczyciela
- nie zna symboliki chemicznej
- nie potrafi napisać prostych wzorów chemicznych i najprostszych równań chemicznych nawet z pomocą nauczyciela
- nie potrafi bezpiecznie posługiwać się prostym sprzętem laboratoryjnym i odczynnikami chemicznymi.
Przedmiotowe zasady oceniania z chemii – nauczanie zdalne
W PZO w okresie nauczania zdalnego obowiązują takie same założenia ogólne, cele oraz obszary aktywności ucznia podlegające ocenie jak w PZO w nauczaniu stacjonarnym.
- Głównym kanałem łączności oraz wymiany informacji z chemii pomiędzy nauczycielem, a uczniem jest aplikacja Teams oraz dziennik elektroniczny Synergia Librus.
- Zdalne monitorowanie i ocenianie postępów uczniów odbywać się będzie poprzez:
– aktywność podczas lekcji on-line – plusy (zgodnie PZO),
– odpowiedzi ustne on-line ,
– notatki z lekcji sprawdzane wyrywkowo przesyłane jako scan lub zdjęcie – plusy,
– kartkówki, sprawdziany przeprowadzone w formie testów on-line (z wcześniejszą informacją o terminie i zakresie materiał), uczeń, który w wyznaczonym terminie nie napisał pracy klasowej, sprawdzianu, kartkówki ma obowiązek je zaliczyć w formie i czasie ustalonym z nauczycielem,
– za sprawdzian napisany zdalnie uczeń otrzymuje ocenę o wadze 2,
– przesyłanie do nauczyciela rozwiązań zleconych prac wskazany przez nauczyciela w określonym terminie (e-mail nauczyciela, dziennik elektroniczny, zadania w aplikacji Teams); wszystkie formy zaplanowane przez nauczyciela są obowiązkowe tzn. uczeń musi je wykonać.
- W przypadku choroby ucznia lub innych okoliczności uniemożliwiających terminowe przesłanie prac np. awaria sprzętu opiekun/rodzic jest zobowiązany zgłosić ten fakt nauczycielowi lub wychowawcy klasy i ustalić nową formę i czas zaliczenia.
- Oceny uzyskane podczas nauki zdalnej będzie można poprawić na konsultacjach po uzgodnieniu z nauczycielem sposobu i terminu poprawy.
- Pozostałe ustalenia są zgodne z wcześniej podanymi kryteriami oceniania.